Op 27 juni 2019 reiken we voor de derde keer de Cultuurmarketing Awards uit voor de beste marketingcases in de kunst- en cultuursector. Ter inspiratie zetten we de elf genomineerden van de vorige editie in 2017 nog eens op een rijtje.
Het Luxor Theater Rotterdam was met hun rebrandingstrategie de winnaar van de Branddoctors Merk & Experience Award 2017. Luxor zette een cultuurmerk neer dat volgens de vakjury aansluiting had op deze tijd en waar de bezoeker centraal staat. De medewerkers van Luxor Theater waren hiervoor het krachtige fundament. Lees meer over de .
Met het evenement Pieces of Tomorrow heeft TivoliVredenburg de grenzen tussen muziekgenres verlaagd en verwelkomt het een jong publiek. Op deze avond worden de werelden van klassiek en pop verenigd en wordt volwaardige klassieke muziek gepresenteerd zoals je dat bij een popconcert zou verwachten. Lees hier meer over .
Museum Boijmans Van Beuningen verdiende volgens de vakjury een nominatie met het surrealistische diner dat zij organiseerden in het museum. Dit evenement genereerde niet alleen veel aandacht voor de tentoonstelling ‘Gek van surrealisme’, maar er werden ook nieuwe doelgroepen betrokken bij het museum. Lees hier meer over .
Het Van Gogh Museum haalde een nieuw publiek naar het museum. Door de vrijdagavonden tot Vincent op Vrijdag om te dopen en een succesvolle campagne uit te voeren rondom de samenwerking met Armin van Buuren verbreedde het museum zijn publiek. Lees hier meer over .
De succesvolle van het Rotterdams Philharmonisch Orkest gooide hoge ogen bij de juryleden van de Branddoctors Merk & Experience Award. De jury vond dat het orkest een succesvolle rebranding uitvoerde vanuit de doordachte kern ‘Laat je raken’.
Het online videoplatform ARTtube was met het ARThart ook een van de genomineerden. Deze tool stimuleert mensen om een museum te bezoeken. Hoe? Festivalbezoekers, maar ook middelbare scholieren, kunnen swipen door kunstwerken en op basis van hun likes worden ze gekoppeld aan het museum dat het beste bij hen past. Het is Tinder voor musea. Lees hier meer over het .
De jury benoemde Naturalis Biodiversity Center tot de winnaar van de Centercom Campagne Award met de campagne ‘Heel Nederland in ban van T. rex’. Een belangrijk onderdeel van het succes van deze campagne was storytelling en de vakjury vond dat de marketingafdeling het skelet tot ongekende proporties tot leven bracht. Hier lees je meer over .
Het Fries Museum was met de campagne voor de tentoonstelling ‘Alma-Tadema, klassieke verleiding’ ook een van de genomineerden. Eén van de succespunten van de campagne vond de vakjury de zeer effectieve targetting op verschillende doelgroepen. Lees hier meer over de campagne rondom de
Door de inhoud van de voorstelling ‘Wij van de fabriek’ te verbinden met de actualiteit, genereerde PS|theater landelijke media-aandacht. Lees hier meer over en over hoe dit Leidse stadsgezelschap volgens de vakjury creatief om ging met een klein budget en succesvol verbinding maakte met het publiek.
10. TAQA Theater de Vest – Vers van De Vest
TAQA Theater de Vest uit Alkmaar was genomineerd met hun campagne ‘Vers van de Vest’. De vakjury vond deze geslaagde campagne een goed voorbeeld van hoe je in de kleine zaal fantastische resultaten kunt behalen. Lees hier hoe de campagne zorgde voor een hogere zaalbezetting bij vernieuwende producties.
De Publieksprijs ging naar de campagne van de theaterproductie De Marathon van het Luxor Theater en KemnaSenf. Deze creatieve en effectieve campagne heeft tijdens de feestelijke uitreiking de meeste stemmen weten te vergaren onder het aanwezige publiek. Lees hier verder over hoe het theater met de campagne het verhaal over vriendschap, liefde en Rotterdam opnieuw heeft laten leven.
De Cultuurmarketing Awards 2019 zijn niet mogelijk zonder de bijdrage van onze partners die de culturele sector een warm hart toedragen. Wij danken , , , , en voor hun bijdrage.