De ketentafel is onderdeel van het programma fairPACCT dat als doel heeft om de te vertalen naar concrete hulpmiddelen voor de praktijk. In oktober 2022 is op initiatief van Cultuurmarketing de ketentafel ‘marketing- en communicatieprofessionals in cultuur’ van start gegaan om richtlijntarieven te ontwikkelen voor marketing en communicatieopdrachten in de cultuursector. Deze ketentafel bestaat uit : zes zzp’ers die marketing en communicatieopdrachten uitvoeren en zes opdrachtgevers die regelmatig freelancers inhuren.
In de aanloop naar de richtlijntarieven deed de ketentafel onderzoek. Dit resulteerde in : ten eerste een onderzoek naar de functies, inschalingen en gehanteerde uurbedragen voor marketing- en communicatieprofessionals in negen veel gehanteerde cao’s en ten tweede een onderzoek naar de omgang van fondsen en subsidieverstrekkers met marketing- en communicatiekosten in projectaanvragen.
Vervolgens presenteerde de ketentafel het en een bijbehorend . Met het manifest en het whitepaper wil de ketentafel bewustwording over de meerwaarde van marketing en communicatie in de cultuursector vergroten.
In de afgelopen maanden werkte de ketentafel verder aan de ontwikkeling van realistische uurtarieven voor freelance marketing en communicatiewerkzaamheden. Het resultaat is een ‘MarCom Framework’ dat bestaat uit vijf veelvoorkomende rollen die vaak uitgevoerd worden door zzp’ers: advies; generalist; management & coördinatie; projectleiding; specialist. Binnen deze rollen kunnen verschillende soorten opdrachten uitgevoerd worden en de rollen kunnen op verschillende levels functioneren.
Aan de levels zijn zzp-tarieven gekoppeld, afgeleid van de Algemene Markt Nederland en voorzien van een afslag van 15% lager voor cultureel Nederland. De ketentafel werkte voor de totstandkoming van dit framework samen met STYR, een bureau gespecialiseerd in functiewaarderingen. Op basis van het framework zal de ketentafel een tool ontwikkelen die het voor zzp’ers en opdrachtgevers gemakkelijk moet maken om inzicht te krijgen in een passend uurtarief bij een opdracht.
De ketentafel nodigt zzp’ers werkzaam op het vlak van marketing en communicatie, opdrachtgevers en andere geïnteresseerden van harte uit input te geven op de voorstellen voor de rollenmatrix, de vijf rollen en de tarieven. Dit is mogelijk tot 16 september 2024. De documenten en bijbehorende uitleg zijn te vinden op de . Input kan gegeven worden via het invulformulier. De terugkoppeling naar aanleiding van de input vindt plaats voor 1 november 2024.
Voor vragen over de ketentafel kan je contact opnemen met of Platform ACCT.