Hybride technieken in de muziek

Nieuwe techniek in de muziek: “Meer emotie en nieuw publiek”

Opname hybride concert Rianne Wilbers. Cover Cultuurmarketing.
#Innovatie
13 jul 2022

Muziek combineren met hologrammen, augmented reality of met de metaverse. Poppodium de Effenaar onderzoekt nieuwe verdienmodellen met technologieën die de online- en fysieke wereld dichter bij elkaar brengen.

Door Marel van Andel
Freelance redacteur
Dit artikel verscheen eerder op Mestmag.nl.
Fotografie

Patrick Spruytenburg (header)

Poppodium de Effenaar in Eindhoven is al sinds 2017 bezig met de impact van nieuwe technologieën op de muziekscene. “We kregen in 2018 subsidie van Kunstloc Brabant en de gemeente Eindhoven, waarmee we nieuwe materialen en installaties konden kopen om mee te experimenteren”, zegt directeur van de Effenaar Jos Feijen. “We hebben toen artiesten uitgenodigd om kennis te maken met deze technologieën en gevraagd of ze er meer mee wilden, dat zijn toen poplabs geworden. Hierbij kregen deze artiesten nog meer de kans om ermee aan de slag te gaan. Dat project is afgelopen, maar met de technieken zijn we verdergegaan.”

In december is het poppodium begonnen met een nieuw project genaamd Hybrid Music Vibes. “We geven zestien Eindhovense muzikanten de mogelijkheid om onze technologieën te gebruiken en zo te kijken of er een nieuw verdienmodel in zit, door bijvoorbeeld het streamen van hun muziek in een digitale wereld. Het is daarin vooral de uitdaging om de echte wereld en de online wereld te combineren.” Zo hoopt de Effenaar iets bij te dragen aan de technologische ontwikkelingen in zowel de muziek als later in de hele samenleving. Jos: “Een poppodium is laagdrempelig, mensen komen er makkelijk naartoe en kunnen tijdens hun bezoek voor het eerst kennismaken met hologrammen, die later een rol zullen gaan spelen in de samenleving.”

Ver-van-mijn-bed-show

Jos merkte dat muzikanten vaak het gevoel hebben dat ze daarvoor nog niet de juiste skills hebben. Dat is meegenomen in het programma. “We hebben de geselecteerde muzikanten de nodige kennis bijgespijkerd. We lieten ze bijvoorbeeld kennis maken met de online streams van Di-rect en het online verdienmodel via Patreon van Charlotte Wessels. Zo wilden we laten zien dat je er echt iets mee kunt als je ervoor gaat.” Aan het eind krijgen de deelnemende muzikanten de kans om zelf aan de slag te gaan en hun resultaten te laten zien in een livestream. Tijdens die livestream opent de Effenaar ook een nieuw platform, waarop muzikanten de kans krijgen om onder andere te livestreamen en video’s te uploaden.

Voor de kunstenaars ging een wereld voor ze open. “Nieuwe technologieën waren voor mij een ver-van-mijn-bed-show”, zegt Bas Soetens, lead singer van de Eindhovense band PYRO. “Wij werkten vooral vanuit de old school gedachte dat we als band gewoon kunnen optreden voor een publiek. Toen ik door de Effenaar werd benaderd voor dit project, was ik benieuwd naar wat het voor ons als band kon betekenen. Om dan nu meegenomen te worden in al die mogelijkheden is gewoon super cool.”

Het mooiste wat de muzikanten volgens Bas uit de nieuwe technieken kunnen halen? “We kunnen een hele eigen wereld creëren en ons publiek daarin meenemen. Alsof je in de Droomvlucht in de Efteling stapt en even helemaal weg bent van de realiteit, maar dan met onze muziek. Zo kunnen we er veel meer emotie aan toevoegen.” PYRO gaat het nieuwe platform eerst gebruiken om gefilmde en gemonteerde concerten op te nemen en later, als het betaalbaarder is, wil de band ook meer doen met speciale effecten.

Grens tussen online en fysiek vervaagt

Dat lijkt zangeres Rianne Wilbers ook wel wat. Als zangeres combineert ze meerdere zangstijlen; van klassiek tot pop. Nu wil ze die muziek ook combineren met een virtuele wereld. “Ik schilder veel, van mijn schilderijen wil ik een virtuele wereld maken waar mensen 3D in kunnen lopen en mij dan kunnen horen zingen in de metaverse. Het is echt een droom van me, maar deze technieken zijn nog volop in ontwikkeling dus ik weet nog niet hoe lang het gaat duren voordat het af is.”

De online wereld kan daarna ook weer gecombineerd worden met real life optredens. “Als er in de online wereld een boom is, kunnen we met hologrammen die ook terug laten komen bij een optreden.” Rianne denkt dat deze technieken veel toegevoegde waarde kunnen hebben in de toekomst. “Door de combinatie met online, kan ik de hele wereld bereiken met mijn optredens. Ook zullen deze nieuwe technieken een nieuw, jonger, publiek aanspreken, zo kan ik mijn werk nog meer laten zien.”

Interessant voor anderen?