PR is geen bijzaak, het verdient een vaste plek in de marketingstrategie

Vragen stellen als de motor voor een stevige PR strategie

#Communicatie #PR
23 sep 2025

Informatie-overload, algoritmes en aandacht schaarste zorgen ervoor dat PR nog altijd heel belangrijk is voor culturele organisaties. Maar hoe zorg je dat jouw PR écht werkt? En welke aanpak helpt je daarbij het meest?

Door Lucia Lompe
Werkzaam bij Cultuurmarketing
Fotografie

Fotocredit: Jon Tyson (Unsplash)

Het huidige medialandschap zit vol prikkels en versnipperde aandacht, waardoor het steeds belangrijker is om écht verbinding te maken met je publiek. PR speelt daarin een sleutelrol. Volgens Janine Fluyt, corporate communicatie-adviseur, PR expert en docent van de cursus PR voor cultuur: van verhaal naar resultaat, zorgt goed uitgevoerde PR namelijk voor duurzame relaties, meer betrokkenheid én uiteindelijk voor meer (kaart)verkoop. Fluyt benadrukt hierin dat PR dus geen bijzaak is. Sterker nog, het is een apart communicatievak, dat een vaste plek in de marketingstrategie van cultuurinstellingen verdient.