Tips voor meer engagement

Je publiek activeren met contentmarketing

contentmarketing

In haar vorige blog gaf Irma Machielse 3 tips om met content een nieuw publiek aan te spreken, zonder de eigen identiteit als theater, museum of cultuurcentrum uit het oog te verliezen. Maar hoe zorg je ervoor dat je doelgroep met jouw content activeert?

Door Irma Machielse

Irma Machielse heeft 25 jaar werkervaring als (content)marketeer en communicatieadviseur bij diverse commerciële en non-profitorganisaties en is eigenaar van adviesbureau ROEM Master.
Fotografie

Unsplash

Een goed organisch bereik op social media realiseren is niet eenvoudig. In 2014 was het organisch bereik van Facebookpagina’s met veel volgers slechts 2%. De inschatting is dat dit percentage inmiddels nóg lager is. Het algoritme zorgt ervoor dat in eerste instantie een kleine groep van je volgers je content te zien krijgt. Pas als het engagement (aantal likes, shares, comments) groot genoeg is, krijgen meer mensen binnen en buiten je netwerk je bericht te zien. Het is dus van groot belang dat je met je content engagement realiseert. In deze blog geef ik enkele tips om liken, delen of reacties op je content te bevorderen en user generated content te stimuleren.

Motieven om op content te reageren of content te maken

Uit onderzoek van Muntinga blijkt dat mensen diverse motivaties hebben om content tot zich te nemen, hierop te reageren of zelf content te maken. In deze blog ga ik nader in op 4 motivaties:

  • Entertainment: de behoefte aan online vermaak, ontspanning en tijdverdrijf.
  • Persoonlijke identiteit: de behoefte om zichzelf online op een bepaalde manier te profileren. Door te reageren op berichten van organisaties, kunnen mensen aan anderen laten zien wie ze zijn en zo een beeld van zichzelf neerzetten.
  • Beloning: de verwachting van mensen dat het gebruik van sociale media zal leiden tot een beloning in de toekomst, zoals geld besparen of een prijs winnen.
  • Empowerment: de behoefte om invloed uit te oefenen op andere mensen of bedrijven.

Als je met content op een goede manier inspeelt op de bovengenoemde motivaties, kun je het organisch bereik van je content vergroten. Maar hoe kun je dat het beste aanpakken?

Tip 1: Maak gebruik van inhakers

Als je organisch bereik wilt creëren, moet je relevante content maken. Dit kun je doen door in te haken op momenten die er voor jouw publiek toe doen. Een inhaker is een bericht dat inspeelt op een voorspelbare of onvoorspelbare gebeurtenis die op dat moment in de belangstelling staat. Dit kan een vaste dag in het jaar zijn (bijvoorbeeld Valentijnsdag), maar ook een trending topic (bijvoorbeeld Luizenmoeder of Pokémon GO).