Een goed organisch bereik op social media realiseren is niet eenvoudig. In 2014 was het organisch bereik van Facebookpagina’s met veel volgers slechts 2%. De inschatting is dat dit percentage inmiddels nóg lager is. Het algoritme zorgt ervoor dat in eerste instantie een kleine groep van je volgers je content te zien krijgt. Pas als het engagement (aantal likes, shares, comments) groot genoeg is, krijgen meer mensen binnen en buiten je netwerk je bericht te zien. Het is dus van groot belang dat je met je content engagement realiseert. In deze blog geef ik enkele tips om liken, delen of reacties op je content te bevorderen en user generated content te stimuleren.
Uit onderzoek van Muntinga blijkt dat mensen diverse motivaties hebben om content tot zich te nemen, hierop te reageren of zelf content te maken. In deze blog ga ik nader in op 4 motivaties:
Als je met content op een goede manier inspeelt op de bovengenoemde motivaties, kun je het organisch bereik van je content vergroten. Maar hoe kun je dat het beste aanpakken?
Als je organisch bereik wilt creëren, moet je relevante content maken. Dit kun je doen door in te haken op momenten die er voor jouw publiek toe doen. Een inhaker is een bericht dat inspeelt op een voorspelbare of onvoorspelbare gebeurtenis die op dat moment in de belangstelling staat. Dit kan een vaste dag in het jaar zijn (bijvoorbeeld Valentijnsdag), maar ook een trending topic (bijvoorbeeld Luizenmoeder of Pokémon GO).