Verklein de ecologische voetafdruk van marketingcommunicatie

4 stappen naar duurzaamheid in cultuurmarketing

#Branding
23 okt 2024

Met een opwarmende planeet groeit het bewustzijn over duurzaamheid, ook binnen de cultuursector. Nieuwe duurzame fysieke en digitale opties bieden marketing- en communicatieprofessionals meer mogelijkheden om hun werk milieuvriendelijk te maken.

Door Delphine Dop

Uit onderzoek van Boekman onder 200 culturele instellingen in Nederland blijkt dat duurzaamheid een belangrijk thema is, met een score van 8,8 op 10. Toch beschouwen organisaties binnen de ‘cultuur, sport en recreatie’-sector zichzelf als het minst duurzaam. Desondanks groeit de aandacht voor duurzaamheid en ontstaan er initiatieven om de cultuursector te ondersteunen. Zo initieerden Chris Julien en Maurice Seleky Cultuur Beraad Klimaat. Dit initiatief streeft naar een burgerberaad waarin vertegenwoordigers uit de sector aanbevelingen doen om de klimaat- en milieucrisis aan te pakken.

Als marketeer bijdragen aan duurzaamheid

Hoewel je als marketingcommunicatieprofessional misschien niet direct kunt bijdragen aan grote veranderingen zoals het klimaatneutraal maken van gebouwen, zijn er wel degelijk kleine stappen die je kunt zetten om een verschil te maken. Door bewust te kiezen voor duurzame alternatieven in je dagelijkse werkzaamheden, kun je helpen de ecologische voetafdruk van culturele organisaties te verkleinen. Met deze vier acties kun je vandaag nog aan de slag om je bijdrage te leveren aan een duurzamere toekomst.

1. Minimaliseer je digitale voetafdruk

Een belangrijke eerste stap is het krijgen van inzicht. Maak bijvoorbeeld gebruik van een CO2-calculator voor websites om inzicht te krijgen in de mogelijkheden om je digitale activiteiten te verduurzamen en minder afhankelijk te worden van vervuilende datacenters (Wholegrain Digital 2022). Wist je bijvoorbeeld dat 1.000 paginaweergaven evenveel CO2 uitstoten als één keer de was doen (Custers 2023)? Om onnodige dataconsumptie te verminderen, kan je de volgende acties ondernemen:

  • Ongebruikte digitale media verwijderen
  • Mailboxen opschonen
  • Kleinere digitale afbeeldingen maken voor website en social media gebruik
  • Vaker chatten in plaats van mailen
  • Bestaande mail- of artikeltemplates hergebruiken
  • Gearchiveerde content opnieuw gebruiken

2. Duurzaam drukwerk 

Tegenwoordig zijn er veel duurzame alternatieven voor papier en inkt beschikbaar, waardoor het eenvoudiger is om milieuvriendelijke keuzes te maken voor programmaboekjes, tickets, posters, flyers en brochures. Ook helpt het om goed na te denken over wanneer drukwerk echt nodig is en voor welke doelgroepen. Zo bieden steeds meer theaters in de cultuursector hun seizoensbrochures uitsluitend digitaal aan of wordt bezoekers de keuze gegeven tussen een digitale of fysieke versie. 

Dit maakt je drukwerk niet alleen duurzamer, maar zorgt er ook voor dat je communicatie relevanter wordt. Brochures en ander drukwerk worden dan alleen nog verstuurd naar mensen die echt de voorkeur geven aan papier.

CO2-neutrale producten zijn bijvoorbeeld plantaardige inkt, gerecycled papier, herbruikbaar zakken en biologisch afbreekbare stickers. Deze materialen, gemaakt van hernieuwbare grondstoffen, breken op een verantwoorde manier af zonder schadelijke reststoffen achter te laten.