De mogelijke onderzoeksmethodes binnen de cultuursector

6 tips voor meer klantinzicht

Sfeerfoto tips klantonderzoek
#Onderzoek
3 mei 2016

Klantkennis en inzicht is vrijwel voor elke soort organisatie van belang. Dit kan door middel van onderzoek. In dit artikel: welke onderzoekselementen helpen om klantkennis te verbreden.

Afbeelding Esther Spijker
Door Esther Spijker

Esther Spijker is online web- en data marketeer bij Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen.
Fotografie

Pixabay / Flickr / Flickr / Flickr

In verschillende sectoren worden andere soorten onderzoek uitgevoerd, met doorgaans verschillende uitgangspunten. Toch zijn de meeste stappen voor elk type onderzoek gelijk aan elkaar én van cruciaal belang voor het slagen van onderzoek. Hier zijn zes tips voor het verbeteren van klantinzicht.

1. Een korte introductie in de wereld van onderzoek naar de klant

Publieksonderzoek wordt veel toegepast in de cultuursector. Buiten onze sector is er nog een wereld op zich aan onderzoeksvormen. Verschillende sectoren gebruiken ander soorten onderzoeken om “de klant” te onderzoeken. Anna Elffers, expert in publieks- en doelgroepenonderzoek, legt uit: