Online videomarketing, er is geen ontkomen aan. In 2016 werden vloggers steeds zichtbaarder in de traditionele media en ook in 2017 blijft het belang van online videomarketing toenemen. Livestreaming is hier een belangrijk middel voor. Cultuurmarketing geeft zeven tips voor livestreaming en presenteert een overzicht van de belangrijkste live videomarketing apps.
Als culturele instelling kan het interessant zijn om te experimenteren met live videomarketing. Zo werd vorig jaar dat jongeren (14 tot 25 jaar) vaker kijken naar streaming video content, dan naar live TV. En daar blijft het niet bij. Google plaatst websites met relevante video’s hoger in de zoekresultatenlijst, het gebruik van video in mailings kan de click-through ratio verdubbelen en de kans dat bezoekers van je website op videomateriaal (door comments achter te laten of de post te delen) is tien keer groter dan bij andere posttypes.
Bovendien kan online videomarketing gedurende de gehele customer journey in worden gezet in de vorm van reclame, verdieping (behind the scenes en diepteinterviews) en aftercare. De populariteit van video is dan ook niet zo vreemd. Livestreaming maakt een meer directe interactie met het publiek mogelijk dan standaard videomarketing, doordat men op live gebeurtenissen kan reageren en biedt daarnaast exclusiviteit: voor de volledige live experience, zoals de mogelijkheid tot participatie, moet men kijken op het moment van streamen.
Natuurlijk garandeert niet elke live video automatisch succes. Cultuurmarketing geeft daarom enkele tips voor wie wil experimenteren met livestreams.