Culturele pioniers op TikTok - Cultuurmarketing
5 voorbeelden van culturele organisaties op het platform

Culturele pioniers op TikTok

Afbeelding TikTok
#Online marketing
30 mrt 2021

Culturele instellingen staan tegenwoordig voor een belangrijke strategische vraagstelling: wat is de rol van TikTok binnen hun marketingstrategie? Ter inspiratie vind je hier 5 voorbeelden van culturele organisaties die pionieren op TikTok.

Door de redactie

Fotografie

Pixabay

Met ruim 800 miljoen gebruikers is TikTok tegenwoordig een mediaplatform van formaat. Na de gedwongen sluiting tijdens de pandemie (her)vonden veel culturele organisaties hun doelgroepen via social media; een aantal van hen ook via TikTok.

Welke mogelijkheden biedt dit platform aan culturele organisaties om zich online te presenteren, en hoe hebben organisaties tot nu toe gebruik gemaakt van dit potentieel? Hieronder vind je 5 (internationale) culturele instellingen die TikTok op een verrassende manier hebben opgenomen binnen hun marketingstrategie.

1. Uffizi Gallery

De Florentijnse Uffizi Gallery is misschien wel de bekendste culturele pionier in het gebruik van TikTok, omdat deze galerie TikTok als hun voornaamste platform ten opzichte van andere social media verkoos. Deze keuze zorgde ervoor dat zij zich online tot een van de meest bekeken instituties konden ontpoppen. Door middel van speelse, grappige animaties, gecombineerd met hedendaagse popmuziek en referenties naar meme- en popculture gebruikt de galerie content op TikTok om de collectie voor een jong publiek tot leven te wekken en af te rekenen met hun ietwat stoffige imago onder deze doelgroep.

2. Rijksmuseum

Met 80.000 volgers heeft ook ons eigen Rijksmuseum inmiddels een forse aanwezigheid op TikTok. In vergelijking met de Uffizi Galery is de strategie van het Rijksmuseum niet om door middel van entertainment diens imago te verbeteren, maar om verdiepende content te verspreiden. De video’s op het kanaal van het Rijksmuseum bestaan voor het grootste gedeelte uit korte detailanalyses van schilderijen, of video’s die de collectie in de context van de tijdgeest plaatsen. Om de balans tussen serieuze en speelse content te behouden, plaatst het museum geregeld ook humoristische video’s, zoals animaties van gezichten uit bekende Oudhollandse schilderijen.

3. American Ballet Theatre

De content van het American Ballet Theatre (ABT) is een gulden middenweg tussen entertainment en verdieping. Niet alleen plaatst het ABT geregeld video’s van (delen van) hun voorstellingen, maar ook speciale demonstraties van specifieke danspassen of choreografieën. Door het gebruik van informele, persoonlijke taal en veelvuldig gebruik van emojis, filters of fragmenten van popmuziek op de achtergrond probeert het ABT met hun content jongeren aan te spreken. Twee voorbeelden zijn een tips & tricks video door balletdansers voor het uitvoeren van een pirouette, en de ‘sleeping beauty challenge’.

4. Royal Opera House

Het Londense Royal Opera House gebruikt TikTok om zowel interessante fragmenten uit hun voorstellingen te delen, maar ook om hun volgers meer inzicht te geven in de creatieve en organisatorische processen van het operahuis. Zij doen dit door hen een kijkje achter de schermen te geven, bijvoorbeeld door de volledige bouw van een decor in versneld tempo weer te geven, gecombineerd met eigen muziek en commentaar.

5. Carnegie Museum of National History

Anders dan de andere voorbeelden in deze lijst maakt het Carnegie Museum of National History minder gebruik van emojis, filters of andere kenmerkende elementen van social media. In plaats daarvan gebruikt het CMNH de aspecten waar TikTok om bekend staat, zoals het lip-sync zingen, dansjes maar ook grappige sketches. Op dit laatste gebied haakt het CMNH aan, door steevast een dagelijkse grap of een humoristisch verhaal over een thema binnen het museum op hun TikTok te plaatsen. Een voorbeeld hiervan is de bioloog en curator Tim Pearce die dagelijks met veel plezier en verve een grap over slakken deelt.

Ben je benieuwd naar meer culturele organisaties op TikTok? Bekijk dan ook deze accounts:

Aanvullingen voor deze lijst mail je naar: [email protected]

Meer weten over de inzetbaarheid van TikTok voor culturele organisaties? Op 21 april organiseert Cultuurmarketing een online event  met TikTok-creator Lisanne Dijkstra, TikTok-expert Joey Scheufler en content creatives Julie van Groesen en Sam Houben (Rijksmuseum).

Interessant voor anderen?