8 (bijna) gratis online tools voor culturele instellingen

Pexels
#Online marketing
10 jul 2015

In dit artikel geven wij je 8 tools die (bijna) gratis zijn voor culturele organisaties in Nederland. Wedden dat dit als een verrassing voor je komt?

Door MEST

Fotografie

Pexels

De portemonnee van een cultuurmarketeer puilt nooit uit. Sterker nog: er lijkt altijd wel geld te kort. Maar wist je dat veel grote bedrijven graag hun steentje bijdragen aan een betere wereld, in dit geval: de non-profit sector? En hun diensten daarom gratis weggeven?

Voordat je dit artikel leest: bedenk dat ieder bedrijf zijn eigen regels hanteert voor deze donatieprogramma’s. Soms mag je wel een bibliotheek zijn, dan weer niet. Maar voor bijna alle gevallen geldt: ben je in het bezit van een ANBI-status, dan kom je hiervoor meestal al in aanmerking. Het kost wel wat tijd en moeite om de aanmeldprocessen te doorlopen, maar ach: dan heb je wel een (bijna) gratis dienst!

1. Google – gratis

Iedereen werkt er wel mee, de diensten van Google. Ook als organisatie kun je gebruik maken van bijvoorbeeld Gmail, Google Agenda en Google Drive. Misschien zet je zelfs wel Google Adwords (adverteren in Google) in? Sinds kort biedt Google in elk geval haar volledige diensten ook gratis aan voor non-profits. Dit gaat om drie diensten: Google Apps (waaronder dus Gmail, Google Agenda, Google Drive, Google Documenten, Google Sites, etc.), Google Ad Grants (Adwords, ofwel adverteren in Google voor bijna €8.500 per maand) en specifieke functies van Youtube (dat is ook van Google ja!). Super interessant dus en echt wel de moeite om hier een uurtje voor vrij te maken. Lees meer over dit programma, de voorwaarden en aanmelden.

2. Getfeedback.com – gratis

GetFeedback is een online enquête software tool. Je kunt met deze dienst snel en vrij simpel een visueel aantrekkelijke (met je logo!) enquête opstellen. Het fijne aan deze dienst is dat de enquêtes zowel op mobiele telefoons, tablets als computers goed te bekijken en in te vullen zijn. Ideaal dus als je bezoekers van een specifieke voorstelling wilt vragen naar hun ervaringen. Non-profits krijgen gratis gebruik van de ‘professional’-variant van deze dienst (normaal gesproken betaal je hier 48 dollar per maand voor). Dit wil zeggen: per maand mogen maximaal 1000 mensen reageren op je enquêtes. Lees meer over GetFeedback, de voorwaarden en aanmelden.

3. Hootsuite – 50% korting

Hootsuite is een online tool waar wij enorme fan van zijn. Je kunt er namelijk meerdere Twitter, Facebook en Linkedin accounts tegelijk mee beheren en snel zien wat er online over een bepaald topic gesproken wordt. Ook kun je eenvoudig berichten inplannen, taken onder je collega’s verdelen en statistieken bekijken. Als cultuurmarketeer kun je deze tool dus gebruiken om in gesprek te gaan met je fans. Het non-profit-programma van Hootsuite heetHootgiving en geeft 50% korting op de betaalde dienst Hootsuite Pro. Deze start normaal gesproken vanaf €7,99 per maand en afhankelijk van extra gebruikers of diensten komen daar nog meer kosten bij. Je krijgt trouwens ook 50% korting op andere diensten van Hootsuite zoals trainingen en onderwijsprogramma’s. Lees meer over Hootsuite, de voorwaarden en aanmelden.

4. Mailchimp – gratis tot 2.000 inschrijvingen, daarna 15% korting

Als je minder dan 2.000 inschrijvers op je nieuwsbrieflijst hebt en niet meer dan 12.000 e-mails per maand stuurt, is Mailchimp sowieso gratis. Maar wist je ook dat je korting krijgt wanneer je wel over deze aantallen heen gaat? Best handig voor culturele instellingen die een aardig groot klantenbestand hebben. En voor wie Mailchimp nog niet kent: met Mailchimp kun je op een echt ontzettend simpele manier nieuwsbrieven en mailings versturen naar je klanten. Alles is goed geregeld: klanten kunnen zich simpel uitschrijven, je kunt inschrijfformulieren embedden op je website of het inschrijven laten verlopen via je Facebookpagina. Wereldwijd maken al meer dan 200.000 non-profitorganisaties gebruik van Mailchimp. Lees meer over Mailchimp, de voorwaarden en aanmelden.

5. Photoshop – gratis

Waar zouden we zijn zonder Adobe Photoshop? Wij vrezen dat de (digitale) wereld er dan een stukje minder mooi uitziet. Als je bent aangemeld bij Techshoup Nederland (de organisatie die de toegang regelt tot een reeks gedoneerde software producten aan Belgische en Nederlandse anbi’s), kun je nu nog alleen een aanvraag doen voor Adobe Photoshop en Acrobat. In de loop van 2015 komen daar hopelijk ook de nieuwe Cloud producten van Adobe bij. Maar voor nu: gratis Photoshop, wie wil dat nou niet?

6. Microsoft – gratis

Ook Microsoft wil graag iets aan de wereld teruggeven. Nou ja teruggeven.. je moet er wel je best voor doen want het aanvraagsysteem is vrij ingewikkeld. Maar dan kan het zomaar zijn dat je voor alle computers in je organisatie gratis Microsoft Office mag gebruiken. Dat wil zeggen: Powerpoint, Outlook, Skype en een aantal server-programma’s. Deze lincensies worden steeds voor twee jaar vrijgegeven en binnen die twee jaar mag je maximaal voor 10 zogenaamde ‘productgroepen’ een aanvraag doen. Per productgroep geldt een maximum van 50 licensies (dus 50 computers). Overigens: Openbare bibliotheken kunnen via dit programma alleen Microsoft–donaties aanvragen voor openbaar toegankelijke computers.

7. Microsoft Xbox – gratis

Microsoft kreeg veel aanvragen voor hun software producten, maar ook voor de Xbox. Daarom besloten zij ook hun Xbox Kinect aan te bieden aan de non-profit sector. Hun Xbox Kinect draagt namelijk bij aan spelenderwijs leren en oefenen en indirect dus aan de ontwikkeling van kinderen. Het is dus super interessant voor cultuureducatieve instellingen. Wordt je aanvraag goedgekeurd, dan krijg je zowel een Xbox Kinect als een spel cadeau.

8. Symantec & Bitdefender – gratis

Antivirus en beveiligingssoftware is belangrijk, maar vaak ook erg kostbaar. Zowel Symantec als Bitdefender bieden via Techsoup hun producten aan in een donatieprogramma. Dat doen ze speciaal zodat kleine en middelgrote organisaties de beveiligingstechnologie hebben die ‘ze nodig hebben voor het volbrengen van hun opdracht’. Wij zeggen: aanvragen!

Dit artikel verscheen eerder op mestmag.nl. De auteurs van dit artikel zijn Sanne en Jaap Schepers. Sanne en Jaap werken bij Afdeling Online, een online marketing bureau voor de profit en non profit sector.