Hoe kunnen culturele organisaties ethisch omgaan met sociale media?

Culturele organisaties: is het tijd om big tech te verlaten?

#Online marketing
19 mrt 2025

Meta en X stoppen met contentmoderatie, waardoor discriminatie, privacyproblemen en desinformatie vrij spel krijgen. Als gevolg doen een aantal culturele organisaties een stap terug van de grote big tech platformen. Wat betekent dit voor de toekomst?

Door Joyce Belleflamme
Werkzaam bij Cultuurmarketing
Fotografie

Fotocredit: Ketut Subiyanto (Pexels)

Vanwege de recente ontwikkelingen rondom Meta (eigenaar van Facebook, Instagram en Whatsapp) en X (voorheen Twitter), vragen steeds meer organisaties zich af of ze nog afhankelijk willen zijn van de grote techplatforms zoals Facebook, Instagram, WhatsApp en X.

De kritiek op deze bedrijven groeit, vooral omdat ze minder streng modereren. Dit leidt tot meer desinformatie en polarisatie, waardoor mensen tegenover elkaar komen te staan en een vertekend beeld van de werkelijkheid ontstaat. Daarnaast worden de platforms steeds meer politiek geladen, nu Elon Musk zich actief bemoeit met zowel Amerikaanse als internationale politiek, en Meta eigenaar Mark Zuckerberg zijn beleid aanpast onder druk van Amerikaanse politici. Tot slot groeit de bezorgdheid over privacy, aangezien big tech-bedrijven hier vaak onvoldoende bescherming bieden.