Marketing in beeld

Het belang van aandacht voor visuele content

Vruchtvlees, een bureau voor digitale identiteit en campagnes, organiseerde de eerste High Five-editie, een exclusief evenement voor cultuurmarketeers. Cultuurmarketing deelt belangrijke inzichten van 5 toonaangevende sprekers.

Door redactie

Fotografie

Sincerely Media (Unsplash)

Het leven verplaatst zich steeds meer naar de digitale wereld, een wereld waarin beeld en geluid net zo’n belangrijke rol spelen als tekst. Voor marketeers is het vaak nog zoeken naar een omgang met deze vluchtige visuele beeldcultuur. Vruchtvlees is hier dagelijks mee bezig en wilde als bureau graag bij een evenement zijn waarin hier dieper op werd ingegaan. Ze besloten zodoende om het zelf te organiseren. Met sprekers Ernst-Jan Pfauth (mede-oprichter van De Correspondent), Perre van den Brink (Head of Content van VICE Benelux), Frederike van Dorst (senior marketeer van het Stedelijk Museum Amsterdam) en Nalden (oprichter van WeTransfer) en Joppe Rog (beiden oprichters van Present Plus), werd onderzocht wat de mogelijkheden zijn van de hedendaagse beeldcultuur.

Vruchtvlees - High Five

Laat beeld in je voordeel werken

Beeld kan ontzettend veel met een kijker doen, zo liet Ernst-Jan Pfauth van De Correspondent zien. Hij toonde onder andere een korte video van fotograaf Jimmy Kets, waarin de fotograaf Brussel in beeld brengt naar aanleiding van de terroristische aanslag. Kets loopt door de stad en laat zien hoe fotografie het idee van de werkelijkheid kan manipuleren.

Elke foto geeft een vertekend beeld van de werkelijkheid, aldus Pfauth. Het woord framing viel tijdens High Five niet, maar duidelijk werd wel dat beeld veel invloed heeft op hoe een bericht ontvangen wordt. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor de journalistiek, waarin hij zelf werkzaam is, maar ook voor marketingcampagnes van culturele organisaties.