De waarde van filmpodia

Bioscoop boven Netflix

De zaal van filmpodium KINO toont een voorstelling tijdens corona. Header artikel op Cultuurmarketing
26 jan 2022

Hoe willen Nederlandse filmpodia het publiek in aanraking brengen met kwaliteitsfilm? Drie filmtheaters en Cineville vertellen hoe de coronacrisis bijdraagt aan de herwaardering van fysiek filmbezoek.

Door Alicia Hoost
werkzaam bij Cultuurmarketing
Fotografie

Rialto VU: Toon van Velzen

Cineville is aanbieder van de Cinevillepas, waarmee mensen voor een vast bedrag per maand onbeperkt naar de film kunnen in 50 deelnemende filmhuizen en bioscopen in Nederland. Rewan Jansen, hoofd marketing bij Cineville, ziet het abonnementsmodel voor film als een onderdeel van de tijdgeest. “Zo wordt naar de film gaan onderdeel van iemands leefstijl.” Mensen gaan gemiddeld een of twee keer per jaar naar de film. Cineville wil het hen met de Cineville-pas gemakkelijker maken om vaker naar de film te gaan.

Hetzelfde product met een andere beleving

Voor corona en de lockdowns zat de arthouse film in de lift. Cineville zag dat aan het aantal bioscoopbezoeken dat omhoog ging. Jansen: “Met Cineville verlagen we de drempel naar de filmhuizen. Wij spreken daarbij over kwaliteitsfilm en niet arthouse, omdat dat voor veel mensen een afstotende term is.” Door de lockdowns kwam er abrupt een einde aan de toename van bezoekers van kwaliteitsfilms.

Om filmliefhebbers met een Cineville abonnement ten tijde van lockdowns tegemoet te komen, lanceerde Cineville het platform Vitamine Cineville, waar pashouders gratis online een selectie films kunnen kijken. “In de eerste coronagolf, heeft 75% van de pashouders het abonnement behouden of gedoneerd.” Pashouders kregen ook de mogelijkheid om hun abonnement te pauzeren. 90% van het abonnementsgeld vloeit terug naar de aangesloten bioscopen, die dat tijdens de coronacrisis goed konden gebruiken, vertelt Jansen.