Interview met Demelzha Blinker

Marketing draait niet om snelle successen

Impressie bijeenkomst voor strategische marketing communicatie bij Cultuurmarketing door Demelzha Blinker

Demelzha Blinker legt uit waarom het belangrijk is om je als marketeer niet te richten op snel succes, maar op de lange termijn en welke uitdagingen dat met zich meebrengt.

Door Alicia Hoost
werkzaam bij Cultuurmarketing

Demelzha Blinker Demelzha Blinker is sinds 10 jaar werkzaam als marketeer binnen de podiumkunsten. Daarvoor studeerde ze International Business & Languages met als specialisatie brandmanagement. Ze maakte haar entree in de culturele sector bij theatergezelschap Vis á Vis, werkte daarnaast bijna 8 jaar als hoofd marketing en communicatie bij het Bijlmer Parktheater en deed ervaring op bij onder andere Nationale Opera en Ballet.

Blinker doceert de Cultuurmarketing cursus strategisch marketingcommunicatie plan die 13 maart van start gaat. De cursus is ontwikkeld voor junior en medior marketingcommunicatieprofessionals die hun kennis en vaardigheden willen vergroten om strategischer te werk te gaan. Hoe kom je los van de waan van de dag als je gewend bent je te richten op uitvoerende taken?

Marketeers dragen meerdere petten

“Op het moment dat je als marketeer je functie uitoefent, ben je altijd bezig met strategische marketingcommunicatie,” vertelt Blinker. Volgens haar komt dat omdat marketing gebaseerd moet zijn op de doelen van de organisatie. Daarom is het volgens Blinker belangrijk dat marketeers bij alle stappen betrokken zijn die te maken hebben met marketing, promotie en publiciteit: van gesprekken voeren met het managementteam of het schrijven van een samenwerkingsplan met een partnerorganisatie, tot praktische werkzaamheden, zoals posters hangen of kaartjes scannen op een festival. Blinker ziet die veelzijdigheid als iets positiefs, omdat al het werk anders alleen vanachter een bureau plaatsvindt en de binding met bezoekers achterblijft, terwijl wat zij meemaken, juist de praktijk is.