Concrete stappen voor CRM implementatie

Zo implementeer je CRM in de marketingstrategie

#Data
23 feb 2016

Pieter de Rooij legt uit hoe de implementatie van CRM in zijn werk gaat. 

Door de redactie

Fotografie

UX Indonesia (Unsplash)

Voordat je CRM intensief wil gaan integreren in je marketingcommunicatie, is het belangrijk een duidelijke focus te bepalen. Dat kun je doen aan de hand van een quickscan, waarin zeven onderdelen centraal staan:

  1. Bedrijfsstrategie
  2. CRM-strategie
  3. Organisatie en medewerkers
  4. Klantkennis
  5. Systemen
  6. Communicatie en verkoop
  7. Klantwaardebeleving

Door vast te stellen bij welke van deze zeven onderdelen de pijnpunten van je organisatie liggen, kun je de afweging maken welke projecten wel prioriteit hebben en welke niet. In welke fase bevindt de culturele instelling zich op dit moment? Opereert deze vanuit een direct marketing-oogpunt of juist klantgedreven? En welke rol spelen data in de strategie en het plan? Die vragen zijn belangrijk bij het vaststellen van je pijnpunten.