Incidentele bezoekers en culturele omnivoren

Consumentengedrag in de cultuursector

#Onderzoek
20 jan 2016

Bij veel culturele organisaties is behoefte aan inzicht in het bezoekersgedrag. Dit gedrag blijkt helaas vaak nogal onvoorspelbaar te zijn. 

Door redactie


Una Laurencic (Pexels)

Weten wat klanten drijft, dat is de basis van marketing. Wanneer we kijken naar de culturele sector willen we weten wat bezoekers drijft om een voorstelling of tentoonstelling te bezoeken. Veel gegevens kun je uit je klantendatabase halen, maar niet alles. Bepaalde dingen kom je alleen te weten wanneer je met je bezoekers in gesprek gaat.

Zo kom je bijvoorbeeld alleen te weten welk belang de Nederlandse bevolking hecht aan kunst en cultuur wanneer je met ze praat. Er blijken drie typen van belang te zijn: voor mensen persoonlijk, voor Nederland en voor de algemene ontwikkeling van kinderen. Motivaction vond in hun onderzoek dat voor 8% van de respondenten kunst een belangrijk onderdeel van het leven is.