Zo veranderde het gedrag van cultuurpubliek na de coronapandemie

Het gedrag van de post-corona consument

#Onderzoek
19 dec 2022

Voor veel marketeers is het een uitdaging om het culturele publiek opnieuw te bereiken na de coronapandemie. Wat is er na corona veranderd in het bezoek- en koopgedrag van de culturele consument?

Door Gerjan Brinksma
webredacteur bij Cultuurmarketing
Fotografie

Kentaro Toma (Unsplash)

Achter de statistische afname van cultuurbezoek na corona zijn verschillende trends te ontdekken in het consumentengedrag. Hierin valt op dat corona niet alleen impact gehad heeft op motieven voor cultuurbezoek, maar ook op het aankoopgedrag van de culturele consument.

Onzekerheden en ontwenning

Veel onderzoeken die sinds 2022 zijn verschenen, noemen onzekerheid een belangrijk motief waarom publiek wegblijft. Zo was ‘Onduidelijkheid of voorstellingen/concerten doorgaan’ de meest genoemde reden in onderzoek van Hendrik Beerda (voorjaar 2022) voor theaterpubliek om minder vaak een theater te bezoeken. Andere veel genoemde factoren (meer dan 20%) waren gezondheidsrisico, te weinig (aantrekkelijke) voorstellingen, beperkte openingstijden en kosten van theaterbezoek.