De impact van de blokkade van third party cookies

Cookieless era, wat houdt dat in?

#Online marketing
27 jan 2022

Third party cookies worden in toenemende mate geblokkeerd. Wat voor impact heeft dat op de culturele marketingpraktijk?

Door Patricia Liplijn
werkzaam bij Cultuurmarketing
Patricia is bij Cultuurmarketing verantwoordelijk voor de ontwikkeling van programma’s, marketing en digitale projecten.
Fotografie

Andrew Neel via Pexels

Je hebt er misschien al van gehoord: we treden een cookieless era tegemoet. Maar wat betekent dat precies voor jouw werk als marketingmedewerker in de culturele sector? Ongeacht of je zelf online marketing inricht of samenwerkt met (externe) experts: het is handig om te weten welke veranderingen er gaande zijn in de wereld van online tracking. 

Het verschil tussen first en third party data

Om te beginnen bij de basis: een cookie is een bestand dat vastlegt welke pagina’s gebruikers bezoeken, waarop geklikt wordt, welke inloggegevens bekend zijn, etc. Door deze gegevens bij te houden en op te slaan, kunnen websites relevanter en persoonlijker communiceren.

Wanneer de cookie wordt geplaatst door de website waar je je als bezoeker op dat moment bevindt, spreken we van een ‘first party cookie’. Dit zijn ofwel functionele cookies (die nodig zijn voor het technisch goed werken van de website) of analytische cookies (ingezet om gedrag te analyseren). Als de cookie wordt geplaatst door een ander bedrijf dan de organisatie van de desbetreffende website – bijvoorbeeld de Facebook pixel die een cookie plaatst op de website van een theater – is er sprake van een ‘third party cookie’.