Zo openen culturele organisaties hun deuren voor publiek

Heropening cultuur na corona

Extra Large. Wandkleden van Picasso en Le Corbusier tot Louise Bourgeouis, Kunsthal Rotterdam. Foto Marco De Swart

Per 1 juni mogen culturele instellingen hun deuren weer openen. Cultuurmarketing sprak met marketeers van Filmhuis Den Haag, Hof van Busleyden, ITA, Kunsthal Rotterdam, Musis & Stadstheater Arnhem, NEMO en TivoliVredenburg over hun aanpak.

Door de redactie

Fotografie

Marco De Swart, Bezoekers in de tentoonstelling ‘Extra Large’ in de Kunsthal Rotterdam.

De strikte regelgeving rondom de heropening brengt zowel uitdagingen als kansen met zich mee die per culturele instelling verschillen. Hoe zal de toekomstige bezoekerservaring er uit komen te zien met een beperkte zaalcapaciteit? En wat zijn de verwachtingen van het publiek? Zeven marketeers vertellen hoe ze de heropening vormgeven en tegen welke uitdagingen het marketingcommunicatie team aanloopt. 

Kunsthal Rotterdam bouwt extra trap voor eenrichtingsverkeer

De Kunsthal gaat per 1 juni open en laat, conform de richtlijnen, 1 persoon per 10 m2 binnen. Er is nog even overwogen om voor kwetsbare groepen die extra vatbaar zijn voor het coronavirus, speciale bezoekuren te organiseren. Daar is uiteindelijk niet voor gekozen: “Het aantal bezoekers dat we met bovenstaande richtlijn binnenlaten is al heel laag. Daarnaast willen we de veiligheid natuurlijk voor iedereen waarborgen, risicogroep of niet,” licht Sabine Parmentier, hoofd marketing & communicatie bij de Kunsthal toe. 

Per kwartier worden 15 tot 25 mensen toegelaten, zodat het niet te druk wordt in het entreegebied. “Daar leiden we de bezoekers met een duidelijk in- en uitgang en een vaste route door het gebouw, maar in de tentoonstellingen laten we dat los. Bij de Kunsthal moet je kunnen dwalen door de exposities en ook zoveel mogelijk door het gebouw, daar is het gebouw ook naar ontworpen. Dat gevoel van vrijheid willen we behouden. Er is zelfs een tijdelijke extra trap gebouwd om voor eenrichtingsverkeer te zorgen.”

Waar sterk op gelet wordt is dat de communicatie in lijn blijft met waar de Kunsthal als merk voor staat. “Wat voor de Kunsthal belangrijk is, is om het publiek te activeren: je moet op avontuur gaan, kunnen meedoen en elkaar ontmoeten,” vertelt Parmentier. “Dat vereist soms wat omdenken, maar die sfeer en dynamiek moet behouden blijven. Daarom kiezen we er bijvoorbeeld voor om bezoekers nog niet de gehele klantreis te tonen in een video, wat je in het kader van verwachtingsmanagement misschien zou willen doen. Een bezoek aan de Kunsthal moet een verrassing blijven: ook in deze tijden.”