De verschuiving van crowdfunding naar crowd engagement

#Development
27 aug 2018

Voordekunst, platform voor crowdfunding voor de creatieve sector, wil van incidentele gevers vaste donateurs maken. Is dat niet in tegenspraak met het karakter van crowdfunding? Directeur Roy Cremers licht de nieuwe koers toe.

Door The Fundraiser
magazine voor marketing & fondsenwerving
Fotografie

Unsplash

De cijfers spreken voor zich. Sinds de oprichting van Voordekunst in 2010 heeft het crowdfundingplatform zo’n drieduizend projecten succesvol gefinancierd, met een totaal opgehaald bedrag van 18,5 miljoen euro. Tijd voor de volgende stap, realiseerde directeur Roy Cremers (1983) zich. In zijn vorig jaar gepubliceerde toekomstvisie legt hij de focus op een verschuiving van crowdfunding naar crowd engagement. Een donatie is slechts de eerste stap. Betrokkenheid staat centraal. Cremers wil geen doorgeefluik van geld zijn, maar kennis delen en het maatschappelijk draagvlak voor crowdfunding vergroten. Maar hoe bouw je zo’n duurzame relatie met donateurs op, zonder je identiteit als laagdrempelig platform te verliezen? Een gesprek met de Voordekunst-oprichter.