10 tips voor een succesvolle crowdfundingcampagne

Sfeerfoto Crowdfunding
#Development
14 aug 2017

In dit artikel blikt Roy Cremers, oprichter van voordekunst en betrokken vanaf het eerste uur, terug op 10 succesfactoren waar iedere crowdfundingcampagne aan zou moeten voldoen.

Door Voordekunst

Fotografie

Pixabay

Wat zijn de succesfactoren van een geslaagde crowdfundingcampagne? In de afgelopen 6,5 jaar werd bij het crowdfundingplatform voor creatieve projecten voordekunst in totaal €15 miljoen opgehaald voor meer dan 3.000 campagnes, waarvan 80% het opgestelde doel heeft behaald. Dit gaat echter niet vanzelf: als maker kan je zelf veel doen om de kans op succes zo groot mogelijk te maken. Roy Cremers blikt terug op succesvolle projecten, en destilleert hier de geleerde lessen uit.

1. Maak het persoonlijk

Donateurs willen graag aan een concreet doel doneren. Dit hoeft niet altijd het project zelf te zijn. Veel donateurs steunen een project omdat ze de maker(s) kennen, een warm hart toedragen of hen heel sympathiek vinden. Maak het dus vooral persoonlijk en concreet. Stel de makers voor in een videoboodschap en vertel waarom dit hun passie of droom is. Donateurs waarderen dit!

2. Wees trots op wat je doet

Als je zelf niet trots op op jouw project bent, gaan de donateurs het ook niet voelen. Je hebt echt wat te bieden en mensen willen graag onderdeel zijn van een positieve beweging. Dit moet je met jouw campagne uitstralen.

3. Een goede voorbereiding is het halve werk

Een belangrijke voorwaarde voor een geslaagde campagne is een goede voorbereiding. Maak een communicatieplan en zet hierin wie je doelgroep is. Hoe kan je deze groep het beste bereiken en wat is jouw boodschap? Ook hier is het belangrijk om het concreet en persoonlijk te houden.

4. Haal inspiratie uit andermans succes

Voordat je een campagne start, kijk eens goed om je heen. Welke campagnes lijken op jouw project? Hoe hebben zij dit aangepakt: wat werkt niet en wat juist wel? Probeer inspiratie uit successen van anderen te halen.