Succesverhalen over cultureel ondernemerschap verkopen goed. Maar wie durft er open te zijn over de worsteling van (kleinere) theaters om financieel rond te komen? Na een kijkje bij de tussen Opera Australia en Mazda, en de van de Queensland Theatre Company werpt Siska Barth haar blik op twee kleinere Australische instellingen: theatergezelschappen Fifteen Minutes From Anywhere en Aphids.
Hiervoor sprak Barth met toneelschrijver Jane Miller, actief bij Fifteen Minutes From Anywhere, en Willoh S. Weiland, artistiek directeur van Aphids. Zij deden een boekje open over hun eigen financiële probleemstellingen en hun aanpak om daar de beste oplossingen voor te verzinnen.
We horen vaak over cultureel ondernemerschap bij grote culturele instellingen, maar het is ook een belangrijk punt binnen kleinere instellingen. Fifteen Minutes From Anywhere, met aan het roer Miller en regisseur Ben Oh, produceert jaarlijks twee tot drie stukken. Het theatergezelschap maakt ongebruikelijk en ongemakkelijk werk. Ook Aphids, geleid door Weiland, is een grensverleggend en internationaal opererend theatergezelschap. Experimenteel en interdisciplinair werk dat wordt geproduceerd door aanstormende talenten.