Cultureel ondernemerschap in kleine Australische culturele organisaties

Hoe gaan kleine culturele organisaties omgaan met financiële risico’s

In dit artikel: hoe gaan kleine organisaties in Australië om met cultureel ondernemerschap, en hoe verhoudt zich dat tot de werkwijze in Nederland?

Door Siska Barth

Fotografie

Flickr / Lachlan Woods

Succesverhalen over cultureel ondernemerschap verkopen goed. Maar wie durft er open te zijn over de worsteling van (kleinere) theaters om financieel rond te komen? Na een kijkje bij de succesvolle sponsorsamenwerking tussen Opera Australia en Mazda, en de donateurswervingsstrategie van de Queensland Theatre Company werpt Siska Barth haar blik op twee kleinere Australische instellingen: theatergezelschappen Fifteen Minutes From Anywhere en Aphids.

Hiervoor sprak Barth met toneelschrijver Jane Miller, actief bij Fifteen Minutes From Anywhere, en Willoh S. Weiland, artistiek directeur van Aphids. Zij deden een boekje open over hun eigen financiële probleemstellingen en hun aanpak om daar de beste oplossingen voor te verzinnen.

De financiële risico’s van kleine theatergezelschappen

We horen vaak over cultureel ondernemerschap bij grote culturele instellingen, maar het is ook een belangrijk punt binnen kleinere instellingen. Fifteen Minutes From Anywhere, met aan het roer Miller en regisseur Ben Oh, produceert jaarlijks twee tot drie stukken. Het theatergezelschap maakt ongebruikelijk en ongemakkelijk werk. Ook Aphids, geleid door Weiland, is een grensverleggend en internationaal opererend theatergezelschap. Experimenteel en interdisciplinair werk dat wordt geproduceerd door aanstormende talenten.