Net als voorgaande jaren deelt EM-Cultuur de jaarcijfers van 2016 over onder andere open- en klikpercentages en verzendtijd. In dit artikel vind je een kort overzicht van de cijfers en opvallende trends.
Het gemiddelde openpercentage van culturele mailings is dit jaar één procent gestegen naar 36,4%. Dit was in 2015 nog 35,5%. Deze stijging toont de blijvende relevantie van e-mailmarketing en kan onder andere verklaard worden omdat e-mailcampagnes steeds gerichter worden verzonden. Door slim gebruik van moderne ticketing-/planning/CRM-systemen zien we steeds vaker gepersonaliseerde service- en directmails naar selecties van een publiek. Deze op maat gemaakt campagnes scoren veel beter, .
Deze ontwikkeling heeft ook invloed op de omvang van . De meeste culturele e-mailcampagnes die afgelopen jaar zijn verzonden hadden minder dan 500 ontvangers. In 2013 lag dat nog tussen de 1.000 en 5.000 ontvangers. Zoals eerder beschreven hebben kleinere en meer gerichte e-mailcampagnes een hoger openpercentage: campagnes met minder dan 500 e-mailadressen scoren gemiddeld een openpercentage van bijna 50%.
Het klikpercentage daarentegen is wat gedaald afgelopen jaar van 16,1% naar 14,5%. Dit zou op twee manieren te verklaren kunnen zijn: ofwel er wordt minder aandacht besteed aan de inhoud van de e-mail waardoor er minder wordt doorgeklikt, ofwel er wordt juist te veel informatie gegeven in de mail, waardoor de noodzaak om door te klikken verdwijnt.