Met de campagne voor hun voorstelling ‘Wij van de Fabriek’ is PS|theater één van de vijf genomineerde cases voor de Centercom Campagne Award.
Eline Levering is sinds 2011 coördinator marketing en communicatie bij PS|theater in Leiden. Voor dit stadsgezelschap begint het maken van een voorstelling bij het betrekken van de stad. De marketing is daardoor onderdeel van het artistiek-inhoudelijke proces. Voor de genomineerde campagne, een zoektocht naar oud V&D-medewerkers in aanloop naar de voorstelling ‘Wij van de fabriek’, werkte Levering samen met theatermaker en stadsverkenner Julia Schmitz. De campagne werd medevormgegeven door het Leidse reclame- en campagnebureau JUST.
PS|theater is het stadsgezelschap van Leiden. We werken met verhalen die we in de stad verzamelen en spelen op bijzondere locaties in Leiden, zoals een begraafplaats, een parkeergarage, kerken of leegstaande gebouwen. Zo ook voor de voorstelling ‘Wij van de Fabriek’, die gaat over het fabrieksverleden van de stad en speelde in de oude Meelfabriek van Leiden. Om deze voorstelling vorm te geven, hebben we interviews gehouden met oud-fabrieksarbeiders. Zij deelden met ons hun herinneringen over hoe het eraan toe ging in de fabriek en hoe het voelde toen deze gesloten werd.
Tijdens het verzamelen van deze ervaringen drong de actualiteit zich aan ons op, want ook V&D ging failliet. Het viel ons op dat de verhalen van oud-fabrieksarbeiders opvallend veel overeenkomsten vertoonden met de verhalen van V&D-medewerkers. Bij leegstaande V&D-panden hebben we toen posters opgehangen met de quote ‘Het waren 23 geweldige jaren’. Onder de quote stond een oproep aan oud-werknemers om hun verhaal met ons te delen via een online enquête. In enkele dagen kregen we tientallen reacties binnen. We hebben de actuele verhalen naast de herinneringen van de oud-fabrieksarbeiders gelegd, waarmee de gelijkenissen tussen de val van de industrie in de vorige eeuw en de val van de hedendaagse warenhuizen werden getoond.