Een succesvolle campagne neerzetten met een klein budget en veel creativiteit

Fake news campagne Rotown

17 feb 2020

“Dit festival wordt natuurlijk nooit wat.” Met teksten als deze bracht het Rotterdamse poppodium Rotown de eerste editie van het nieuwe Left of the Dial Festival onder de aandacht.

Door de redactie

Fotografie

Rotown Bad Nerves (Niek Hage)

Rotown wist met deze campagne een nieuw festival met lastig te verkopen programma toch op de kaart te zetten. Wat daarvoor nodig was, was een klein budget en veel creativiteit. Met deze case werd Left of the Dial Festival genomineerd voor een Cultuurmarketing Award in de categorie Campagne.

Left of the Dial Festival is een internationaal showcasefestival dat nieuwe bands toont binnen verschillende genres. Rotown initieerde het festival in 2018: tijdens deze eerste editie traden meer dan veertig acts op, verspreid over zes locaties in het centrum van Rotterdam.

Fake news moet leiden tot naamsbekendheid

Rotown stond voor de taak om het nieuwe Left of the Dial Festival onder de aandacht te brengen van publiek en media. Omdat de geboekte bands nog aan de weg timmerden, zouden hun namen op zichzelf niet direct tot een stroom aan kaartverkoop leiden. Daarom moest een campagne naamsbekendheid voor het festival zelf creëren. Rotown wilde daarmee naast liefhebbers van alternatieve muziek ook professionals uit de muziekindustrie bereiken, omdat zij zorgen voor meer bekendheid van nieuwe bands.