Dit zijn de winnaars van de Cultuurmarketing Awards 2019
TapasTheater, voordekunst, Rotown en Joost van Abeelen (013) vielen in de prijzen

Winnaars Cultuurmarketing Awards 2019

#Innovatie
28 jun 2019

De Cultuurmarketing Awards zijn de prijzen voor de beste marketingcases in de kunst- en cultuursector. Creativiteit, effectiviteit en innovatie staan hierbij voorop.

Door de redactie

Fotografie

Xander Mouthaan

Deze editie werden er 74 marketingcases ingestuurd. De vakjury nomineerde Drents Museum, Leiden International Film Festival, Museum Boijmans Van Beuningen, Parktheater Eindhoven, Rotown, Rotterdams Philharmonisch Orkest, TapasTheater, Toneelgroep Maastricht en voordekunst binnen de categorieën Merk & Loyaliteit en Campagne.

Deze 9 organisaties gaven op 27 juni 2019 in het bijzijn van meer dan 300 vakgenoten een presentatie aan de vakjury in TivoliVredenburg. Daarnaast maakten drie genomineerde marketingtalenten kans op de Young Talent Award en het daartoe behorende prijzenpakket: Boudewien Chalmers Hoynck van Papendrecht (social media manager bij Van Gogh Museum), Iris van der Valk (social media manager bij Het Concertgebouw) en Joost van Abeelen (senior marketeer bij 013 / WOO HAH!).

TapasTheater winnaar Merk & Loyaliteit Award

Binnen de Merk & Loyaliteit Award was de vakjury op zoek naar merkstrategiecases die bijdragen aan de lange termijnontwikkeling van het culturele merk. De vakjury, bestaande uit Stephan Fellinger (juryvoorzitter), Corine van Impelen, Daan Remarque en Melanie Bosveld koos TapasTheater als winnaar. Deze case werd ingediend door Tessa Harmsen.

“TapasTheater is ondernemend en een voorbeeld voor de sector. Het is heel knap hoe het TapasTheater een grote nieuwe doelgroep van bezoekers die drempels ervaren bij theaterbezoek weet te bereiken,” vertelde juryvoorzitter Stephan Fellinger.

voordekunst winnaar Campagne Award

Binnen de Campagne Award was de vakjury op zoek naar effectieve, creatieve en innovatieve marketingcommunicatiecases. De vakjury, bestaande uit Anita Mooiweer (juryvoorzitter), Daan Muntinga, Desmond Lissone, Filine Verhagen en Martje van Nes koos voordekunst als winnaar. Deze case werd ingediend door Jelle Agema.

“De campagne is heel toegankelijk en laagdrempelig. De campagne heeft daarnaast hoog gescoord op effectiviteit. Met deze campagne heeft voordekunst laten zien dat je heel creatief kunt zijn, ook als je werkt vanuit data,” aldus juryvoorzitter Anita Mooiweer.

Joost van Abeelen (28) winnaar Young Talent Award

Binnen de Young Talent Award was de vakjury op zoek naar een jonge professional met visie op het vak, die deze door een eigenzinnige en vernieuwende aanpak omgezet heeft naar resultaat. De vakjury, bestaande uit Job Noordhof (juryvoorzitter), Stephan Fellinger, Anita Mooiweer en Daan Muntinga koos Joost van Abeelen (senior marketeer bij 013 / WOO HAH!) als winnaar.

“We hebben ‘onmisbaarheid’ als graadmeter meegenomen in de besluitvorming en in hoeverre je een voorbeeld bent voor anderen. Joost van Abeelen is onderdeel van het merk, draagt bij aan de groei hiervan en heeft laten zien dat hij als spin in het web onmisbaar is voor de organisatie,” sprak juryvoorzitter Job Noordhof.

Joost van Abeelen ontvangt een vrij te besteden persoonlijk ontwikkelbudget van 750 euro, een workshop online marketing bij Afdeling Cultuur (t.w.v. 720 euro), 5 uur coaching bij leisure & events experts naar keuze van Breda University of Applied Sciences (t.w.v. 700 euro) en 1 jaar lidmaatschap bij Cultuurmarketing.

Rotown winnaar Publieksprijs met campagne Left of the Dial Festival

Het aanwezige publiek – bestaande uit professionals uit de kunst- en cultuursector uit het gehele land – kreeg na de presentaties van de 9 genomineerden uit de categorieën Merk & Loyaliteit en Campagne de kans om hun stem uit te brengen voor de Publieksprijs. De case over het op de kaart zetten van het nieuwe Left of the Dial festival in 2018 door Minke Weeda van Rotown kreeg de meeste stemmen en won de Publieksprijs.

Cultuurmarketing Awards 2019

Meer aandacht voor inclusiviteit en samenwerking

De vakjury was zeer onder de indruk van de hoge kwaliteit van de inzendingen van deze editie van de Cultuurmarketing Awards. Daarbij constateert de vakjury een aantal trends in de ingezonden cases. Zo zetten veel instellingen bij deze editie in op betrokkenheid met publiek. Verbinden en raken worden daarbij vaak genoemd. De vakjury vindt het erg positief dat er veel aandacht is voor inclusiviteit binnen de campagnes, zeker ten opzichte van de vorige editie in 2017. Ook vindt de vakjury het sterk dat er veel (lokaal) wordt samengewerkt en dat veel instellingen zoeken naar slimme verbindingen met andere instellingen en commerciële partners.

Bij het maken van de uiteindelijke beslissing is gelet op de criteria creativiteit, effectiviteit en innovatie. Daarnaast woog het uitzetten van de automatische piloot in de ontwikkeling van de case zwaar mee. De vakjury vindt namelijk dat een sterke case verwacht mag worden van marketingcommunicatieprofessionals en heeft daarom expliciet gezocht naar winnaars die het niveau van ‘een degelijke case volgens het boekje’ ontstijgen. Lees het volledige juryrapport terug.

Wij feliciteren de winnaars en danken alle inzenders, juryleden, partners, TivoliVredenburg en aanwezige professionals voor hun fantastische bijdrage aan de Cultuurmarketing Awards 2019! Alle foto’s van de Cultuurmarketing Awards zijn binnenkort te bekijken op onze Facebook en Instagram.

 

De Cultuurmarketing Awards 2019 zijn niet mogelijk zonder de bijdrage van onze partners die de culturele sector een warm hart toedragen. Wij danken Afdeling Cultuur, BranddoctorsBreda University of Applied Sciences, Centercom, Peppered en Ster & Cultuur voor hun bijdrage.

Awards 2019 logo's