Maak kennis met Minke Weeda (Rotown) -Cultuurmarketing
Genomineerde Cultuurmarketing Awards: Rotown

Maak kennis met Minke Weeda

#Innovatie
15 mei 2019

Op 27 juni reiken we de Cultuurmarketing Awards uit aan de creatiefste, effectiefste en innovatiefste marketingcases van de culturele sector. In aanloop naar 27 juni stellen we alle genomineerden aan je voor. Deze keer: Minke Weeda van Rotown.

Door de redactie

Fotografie

Niek Hage & Michel Linssen

Kun je iets meer vertellen over jezelf en de ingezonden case?

Minke Weeda RotownIk ben Minke Weeda en directeur bij het Rotterdamse poppodium Rotown. Samen met hoofdprogrammeur Stephan Maaskant heb ik het Left of the Dial Festival geïnitieerd. Het festival is een onderdeel van Rotown. Met een eerste editie in 2018 is Left of the Dial Festival een internationaal showcasefestival voor alternatieve muziek. Op Left of the Dial Festival hebben 48 bands gespeeld verspreid over acht podia in het centrum van Rotterdam.

Niets missen?

We sturen iedere twee weken een nieuwsbrief met interviews, praktijkverhalen en de nieuwste vacatures. Schrijf je in, dan krijg jij ‘m ook.

Het doel was om met een klein marketingbudget toch op te vallen. Vanwege het feit dat we toen nog een nieuw festival waren, wisten we dat niemand over ons ging schrijven. Zo kwamen op het idee om zelf krantenartikelen over ons te schrijven en die naar buiten te brengen alsof anderen zo over ons schreven. Daarbij hebben we de toon aangehouden dat we niet weten wat voor festival het wordt, dat we nog nooit van de bands gehoord hebben, maar het publiek het misschien wel leuk vindt om er naartoe te gaan. Dit zorgde ervoor dat kaartkopers die de bands wel kenden het voor ons gingen opnemen. Ook hebben we de eerste 150 kaartkopers een krantenbericht per post gestuurd met als kop: “Left of the Dial kondigt het bezoek van (naam kaartkoper) aan”.

Waarom is jullie ingezonden case prijswaardig?

We hebben met het Left of the Dial Festival laten zien dat je met een relatief klein budget ontzettend veel bereik kan creëren. Het is belangrijk dat je dit doet vanuit de liefde voor het festival en nadenkt over het publiek dat je wil bereiken.

Wat verwacht je van de uitreiking op 27 juni?

Het lijkt me heel leuk en ik ben benieuwd naar de andere genomineerden. Voor mijn gevoel zijn wij een vreemde eend in de bijt, omdat we het heel anders aanpakken dan andere organisaties in de kunst- en cultuursector. Ik weet dat veel marketeers veel aan de hand van analyses doen, maar wij zijn totaal niet zo. Ik ben benieuwd naar andere verschillen, maar ook de overeenkomsten met de andere genomineerden!

De Cultuurmarketing Awards 2019 zijn niet mogelijk zonder de bijdrage van onze partners die de culturele sector een warm hart toedragen. Wij danken Afdeling Cultuur, BranddoctorsBreda University of Applied Sciences, Centercom, Peppered en Ster & Cultuur voor hun bijdrage.

Awards 2019 logo's