‘Organisaties willen meer uit hun data over bezoekers halen, maar ze weten vaak nog niet precies hoe’, zegt Sara Oomen. Om hen daarin te ondersteunen maakt zij analyses op basis van onder andere bezoekersgegevens. ‘Data zitten vaak verstopt in de tools waarmee marketeers werken. Zoals in de ticketing-software of in CRM-tools waarin je klantgedrag kunt monitoren.’ Vervolgens kan er aan de hand van bewerkingen antwoord worden gegeven op verschillende vraagstukken.
‘Waar ik dan naar kan kijken zijn bijvoorbeeld trends in klantgedrag. Zoals de verhouding in verkoop tussen genres, of er eerder of later besteld wordt en of bezoekers van dichtbij of ver weg komen.
Daarnaast kijk ik ook naar verschillen tussen klantgroepen. Je publiek is niet een grote massa, maar kun je onderverdelen in groepen met een specifiek profiel. Ik maak daarvoor klantsegmentaties die bijvoorbeeld zijn gebaseerd op smaak, leeftijd, woonplaats en wanneer ze bestellen. Vervolgens kun je verschillende profielen met elkaar vergelijken en onder andere meten hoe lang ze klant zijn, hoeveel geld ze uitgeven en of ze kortingen gebruiken of niet.’