Waarom nu de tijd is om te experimenteren

De marketeer als pionier

26 nov 2020

Jon Heemsbergen bespreekt in deze blog de kansen voor marketeers om in tijden van crisis nieuwe dingen uit te proberen en structurele problemen aan te pakken.

Door Jon Heemsbergen

Jon Heemsbergen is de oprichter van Art-up en adviseur in de cultuursector, gericht op innovatie en maatschappelijke impact. Voorheen was hij zakelijk leider bij We Are Public en manager marketing, communicatie & sales bij de Melkweg.
Fotografie

Janus van der Eijnden

Het is voor ons allemaal een lastige tijd. We worden heen en weer geslingerd tussen hoop en wanhoop. Steeds als we een nieuwe modus hebben gevonden, gooit het virus weer roet in het eten en lijken we weer van voren af aan te moeten beginnen. Het is haast om moedeloos van te worden. Maar er liggen juist in deze tijd ook heel veel kansen om nieuwe dingen uit te proberen en om structurele problemen aan te pakken. Jij als marketeer kunt hierin een bepalende rol spelen: de marketeer als pionier.

Waarom jij?

Als marketeer in de cultuursector ben je gewend om flexibel te denken. En om met kleine budgetten en weinig uren veel verschillende doelen te bereiken. Waarschijnlijk merk je in je organisatie en ook in je eigen team momenteel veel onzekerheid, misschien ook een afwachtende sfeer. Jij bent als marketeer de aangewezen persoon om juist nu de leiding te nemen en nieuwe projecten te initiëren.

Waarom jij? Bij de meeste innovaties binnen cultuur speelt het publiek een grote rol. Het gaat om andere presentatievormen, andere manieren om publiek te bereiken en te betrekken, andere manieren om inkomsten te werven. En als marketeer ken jij het publiek het beste en ben je gewend vanuit je publiek te denken. Daarmee heb jij de potentie om na te gaan waar de meeste behoefte aan is en wat wél kan. En om dat om te zetten in waardevolle projecten.