Beeld en Geluid innoveert met online aanbod

Corona als katalysator voor vernieuwing

1 okt 2020

Als gevolg van de coronacrisis is Beeld en Geluid snel overgestapt op een volledig online aanbod. Hoe hebben zij geïnnoveerd en wat waren hierbij de positieve effecten, struikelblokken en leerpunten?

Door de redactie

Fotografie

Daria Scagliola & Stijn Brakkee

Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid is een archief en museum voor radio- en televisiegeschiedenis in het Media Park Hilversum, dat in 1997 is ontstaan uit een fusie tussen verschillende archieven. Naast het museum in Hilversum vertelt het instituut haar verhaal via programmering, events en online. Onlangs opende Beeld en Geluid een nieuwe vestiging in Den Haag, waar de focus ligt op macht, media en persvrijheid.

Hoewel de fysieke museumdeuren door de uitbraak van corona moesten sluiten, vond er achter de schermen een (online) vernieuwingsslag plaats. Martijn Laar, manager particulieren bij Beeld en Geluid, neemt ons mee in het verhaal van crisis tot nu.

Online succesnummers

Al voor de crisis was Beeld en Geluid bezig met een strategische shift: van archief en museum voor radio en TV naar media-instituut dat laat zien hoe iedereen ín media zijn gaan leven. Deze shift, die o.a. een vernieuwd museum in Hilversum, de herpositionering van het merk en het verbreden van de collectie en doelgroepen inhoudt, werd door de crisis versneld. “De crisis dwong ons om meteen op de nieuwe manier te gaan werken.”

Dit faciliteerde een snelle omslag naar een volledig online aanbod. Laar legt uit dat het team vanwege de strategische ontwikkeling al bezig was met de achterliggende voorwaarden om het online aanbod tot een succes te maken. Zo namen ze extra medewerkers aan met online expertise, zette ze een redactiemodel op om in te spelen op de actualiteit met eigen producties en is in 2019 het TILT magazine opgezet: een mobile media magazine voor millennials. Tijdens de crisis was het volgens Laar daarom met name een kwestie van opschalen in de contentproductie. Snel schakelen en klantgericht denken werd daardoor extra cruciaal.