"IFFR investeerde in fondsenwerving en plukt nu de vruchten."

De particuliere fondsenwerving van het IFFR

#Development
7 mei 2015

Martje van Nes is hoofd marketing en fondsenwerving van het International Film Festival Rotterdam. Tijdens het Cultuurmarketing event 'De marketingstrategie van particuliere fondsenwerving' gaat ze in op de donateurswerving voor het film festival.

Door de redactie

Fotografie

IFFR

Martje van Nes heeft bijna 15 jaar ervaring in de marketing en (particuliere) fondsenwerving. Voordat zij bij IFFR werkte, was ze werkzaam in de hulpverlening en ontwikkelingssamenwerking. Zowel bij Cordaid als bij het Nederlandse Rode Kruis vervulde ze verschillende (management)functies op het gebied van marketing, PR en fondsenwerving. In 2015 werkt ze drie jaar bij het filmfestival als hoofd marketing en fondsenwerving.

De cijfers liegen er niet om

Het International Film Festival Rotterdam (IFFR) is het grootste filmfestival van Nederland dat sinds 1972 jaarlijks in Rotterdam wordt gehouden. Het IFFR start eind januari en eindigt twee weken later. Ieder jaar worden er veel films vertoond die alleen op het festival te zien zijn, of pas later dat jaar in de bioscoop verschijnen.

In 2014 trok het festival 287.000 bezoekers en meer dan 1.800 nationale en internationale filmprofessionals. Op het programma stonden in totaal 514 films. Er waren 272 journalisten aanwezig op het festival.

Het filmfestival heeft geen hele specifieke doelgroep, maar trekt logischerwijs filmfanaten aan. Dit is een vrij diverse groep, uiteenlopend van peuters tot bejaarden. Over het algemeen is het publiek hoogopgeleid. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat het IFFR zich niet richt op het vertonen van blockbusters.