De Vikingen in de ballenbak: hoe het Eindhoven Museum IKEA wist te strikken

19 mrt 2015

Door MEST

Fotografie

Mest Magazine

Dit artikel verscheen eerder op mestmag.nl. De auteur van dit artikel is Maartje Vos-Swinkels, cultureel ondernemer. MEST is er voor iedereen die werkt in de culturele sector. Iedere vrijdag verstuurt MEST een ​nieuwsbrief met het culturele nieuws uit Nederland (en Brabant) gratis op een rijtje.

Hoe wist Eindhoven Museum een wereldspeler als IKEA te strikken voor VIKEA, een project over Scandinaviërs uit het verleden? Maartje interviewde namens Mestmag.nl Rob Werkman, Store Manager IKEA Eindhoven en Angela Tops, Hoofd Promotie Eindhoven Museum over deze bijzondere samenwerking. Het project resulteert onder andere in de EMobiel op het terrein van IKEA Eindhoven.

Hoe is de samenwerking voor dit project tot stand gekomen?

Angela: Het idee kwam vanuit Eindhoven Museum, meer specifiek: vanuit het Hoofd Presentatie Bas van Lingen. Wij willen met bijzondere partners op onverwachte plaatsen de Eindhovense geschiedenis op een verfrissende manier tonen.

Rob: Eindhoven Museum stuurde ons een mail met voorbeelden van eerdere projecten met de EMobiel en het doel van deze projecten, namelijk het dichter bij de mensen komen en een nieuw publiek bereiken. Het idee sprak ons erg aan, en we zijn in gesprek gegaan om te zien hoe wij dit project voor elkaar konden krijgen. Voor ons was de relevantie van het project een belangrijke voorwaarde om onze ondersteuning aan te bieden.

 

De klanten van IKEA lopen vanuit de parkeergarage langs de EMobiel.

Ook al is IKEA een groot bedrijf, iedere vestiging is onderdeel van de maatschappij en wij willen de markt graag lokaal benaderen. Dit project was voor ons een kans om onze betrokkenheid met de regio Eindhoven te laten zien.

– Rob Werkman – Store Manager IKEA Eindhoven

 Angela: Eindhoven Museum en IKEA hebben best wat overeenkomsten. Zo stellen we beiden mens en natuur centraal en richten we ons op gezinnen met kinderen. Daarnaast is vlak bij IKEA Eindhoven enkele jaren geleden de zogenaamde Adellijke Hoeve opgegraven. Dit is een van de prominentste reconstructies in ons museum en één van de weinige reconstructies in Nederland van die periode. De Adellijke Hoeve is een reconstructie van een hoeve uit de 10e eeuw, grof gezegd het einde van de Vikingtijd. De Vikingen komen (deels), net zoals IKEA, uit Zweden.

In de ‘Vikingtijd’ waren veel meubels demontabel. Vaak gingen meubels generaties mee, en was het handig dat de meubels uit elkaar gehaald konden worden, zodat het makkelijker te vervoeren was. De IKEA meubelen zijn ook demontabel, sterker nog: het hele IKEA concept draait om functionaliteit. Maar ook om design, iets waar de mensen uit de Vikingtijd ook veel waarde aan hechtten.

– Angela Tops – Hoofd Promotie Eindhoven Museum

 

In de Vikingtijd waren veel meubels demontabel.

Waarom is het volgens Eindhoven Museum belangrijk dat kunst- en cultuurinstellingen samenwerken met het bedrijfsleven?

Angela: Om actueel te blijven én om het publieksbereik te vergroten vinden wij het belangrijk om ook over de schutting te kijken. Door als programma-organisatie samen te werken met verschillende, soms niet voor de hand liggende partners bereik je meer dan alleen op je eigen terrein en in je eigen vakgebied. Samenwerken met het bedrijfsleven zorgt voor nieuwe invalshoeken en geeft nieuwe mogelijkheden en ideeën om bestaand én nieuw publiek te bereiken.

 

Kinderen mogen Vikingkleding passen en “Vikingwapens” uitproberen.

Hebben jullie tips voor andere bedrijven en culturele instellingen die een samenwerking willen aangaan?

Rob: Bedenk als bedrijf van tevoren goed hoe je je wil profileren en of een (culturele) instelling daarbij past. Wil je landelijk of lokaal handelen, op welke doelgroep richt je je en wat zijn belangrijke thema’s binnen je bedrijf? Wij krijgen veel aanvragen voor samenwerking en kijken hier altijd kritisch naar.

Door de overeenkomsten en de relevantie van dit project hebben we besloten dit keer wel een podium te bieden. Op duidelijke voorwaarde dat het museum de bezoekers niet stoort in hun dagje winkelen. Het publiek moet zelf kunnen kiezen of ze de EMobiel willen bekijken, in gesprek willen gaan of direct doorlopen naar de winkel.

 

Een moeder maakt een foto van haar zoon terwijl hij de vikingwapens uitprobeert.

 

Angela: Maak duidelijk aan het bedrijf waar je mee wil samenwerken waarom je juist hen als partner wil. Met name het feit dat wij als museum dezelfde doelgroep als IKEA hebben en bereid waren om ook een kinderactiviteit op te nemen in de presentatie, werd door IKEA interessant gevonden. IKEA organiseert regelmatig zelf activiteiten voor kinderen, dus het feit dat wij dit nu voor hun konden doen, sprak ze aan.

Wat moeilijk is, is om een juiste balans te vinden tussen het geven van genoeg inhoud en diepgang en de interesse vast te houden. Hoewel we de infoteksten op de panelen kort hebben gehouden, werden ze nog niet altijd gelezen. Dus qua teksten en informatie: less is more. Wat daarbij wel goed werkt is om het verhaal echt te vertellen, dus bemanning van de activiteit is erg belangrijk!

eindhovenmuseum.nl

 

Over MEST
Dit artikel verscheen eerder in MEST. MEST is de community voor cultuur in Noord-Brabant. MEST verschijnt vier keer per jaar in de vorm van een papieren magazine. Op de site Mestmag.nl wordt de kunst en cultuur professional bediend met artikelen, vacatures en de laatste trends en ontwikkelingen in de sector. Daarnaast verstuurt MEST wekelijks een ​nieuwsbrief met het culturele nieuws uit Nederland (en Brabant) gratis op een rijtje.

Aanbieding: Word Cultuurmarketing lid en krijg een jaarabonnement MEST cadeau
Wanneer je voor 1 april Cultuurmarketing lid wordt, profiteer je niet alleen van een korting van 50% op het eerste jaar, maar krijg je ook een gratis jaarlidmaatschap van MEST Magazine cadeau. Dat zijn vier edities t.w.v. €30 van dit prikkelende en fraai vormgegeven magazine bij jou thuisbezorgd. Zo profiteer je van alle kennis en inspiratie waar Cultuurmarketing voor staat en laat je je inspireren door bijzondere kunst en cultuur in Brabant.