Na haar studie muziekwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam begon Katja Hagenbeuk als stagiair bij muziekfestival Motel Mozaïque in Rotterdam. Daarna werkte ze op projectbasis bij het festival ’24 uur cultuur’ en later weer bij Motel Mozaïque als communicatiemedewerker. In juli 2015 begon Katja als marketing- en communicatiemedewerker bij Uitagenda Rotterdam, de culturele gids voor bewoners van Rotterdam. Hier zorgt ze voor de online communicatie op de website, social media en via nieuwsbrieven. Daarnaast schrijft ze interviews en artikelen voor de Metro en het Uitagenda magazine. Voor Cultuurmarketing nam Katja een week lang haar camera mee en deed ze verslag van haar werkweek.
Eens in de twee weken komen we op maandagochtend met alle collega’s samen om koffie te drinken (erg belangrijk) en elkaar bij te praten. Vanochtend geeft onze stagiaire Iris een presentatie over haar onderzoek. Erg interessant, omdat ze heeft uitgezocht of Snapchat vanuit Rotterdam Festivals en Uitagenda Rotterdam moet worden ingezet. De uitkomst van het onderzoek? Dat hou ik nog even voor onszelf.
Omdat de nieuwe week weer is begonnen neem ik daarna onze online communicatieplanning op Basecamp door en vul het aan waar nodig is, zodat ook voor Iris duidelijk is wat er allemaal gaat gebeuren. Daarna moet ik echt aan de slag: mijn stuk voor de Metro moet vandaag ingeleverd worden. Uitagenda Rotterdam en Rotterdam Festivals verzorgen elke donderdag de inhoud van de bijlage ‘Uit in Rotterdam’ en ik doe daar de korte interviews voor. Hierna maak ik een contentplanning omtrent de communicatie rondom IFFR, een van de grootste Rotterdamse festivals. Na een druk weekend sluit ik deze dag een beetje normaal af: ik ga koken, lekker sporten en naar bed!
Vandaag check ik eerst mijn mail en ga daarna meteen werken aan een nieuwe Uitmail. Dit is de wekelijkse nieuwsbrief van Uitagenda Rotterdam die naar zo’n 15.000 mensen verstuurd wordt (het ‘op de verzendknop drukken’ blijft een spannend moment).
Na lunchtijd ga ik meteen in overleg; op dinsdagmiddag hebben we altijd vergadering met het communicatieteam. We hebben momenteel scrumsessies rondom de communicatie van Art Rotterdam Week, een groot en iconisch evenement dat plaatsvindt in Rotterdam. Na het overleg hebben we het nog even over de nieuwjaarsborrel van vanavond in de Laurenskerk, die door Rotterdam Partners, Rotterdam Sport en Rotterdam Festivals wordt georganiseerd. Stiekem hebben we al een beetje lekkere trek, daarom beginnen we vast te denken aan de hapjes. Na een hele leuke borrel keer ik huiswaarts en kijk ik alleen nog even een serie. Heerlijk.
Iedere ochtend sta ik vroeg op. Op dit moment woon ik even niet in Rotterdam en daarom reis ik tijdelijk elke dag 2,5 uur heen en terug naar huis. In de trein lees ik een boekje over Google Adwords dat mijn collega Sandra, onze online marketingmanager, aanraadde.
Eenmaal aangekomen op werk, begin ik gelijk met de correcties van de Metro: deze moeten iedere woensdag voor 10:00 uur opgestuurd worden. Daarna gaan Iris en ik naar de Centrale Bibliotheek voor de Metrovergadering met collega Helmut en Job van de Metro. We drinken koffie en overleggen wat er de komende weken wordt uitgelicht in de krant. Omdat de Markthal naast onze vergaderlocatie ligt, ga ik meestal even een vers broodje of iets anders lekkers voor bij de lunch halen. Handig!
Daarna zet ik een nieuw interview voor de Metro uit met een programmeur van IFFR en ga ik aan de slag met een artikel over Art Rotterdam Week. Eenmaal thuis doe ik het een beetje rustig aan, ik heb namelijk een zwaar weekend voor de boeg.