Eens in de twee weken komen we op maandagochtend met alle collega’s samen om koffie te drinken (erg belangrijk) en elkaar bij te praten. Vanochtend geeft onze stagiaire Iris een presentatie over haar onderzoek. Erg interessant, omdat ze heeft uitgezocht of Snapchat vanuit Rotterdam Festivals en Uitagenda Rotterdam moet worden ingezet. De uitkomst van het onderzoek? Dat hou ik nog even voor onszelf.
Omdat de nieuwe week weer is begonnen neem ik daarna onze online communicatieplanning op Basecamp door en vul het aan waar nodig is, zodat ook voor Iris duidelijk is wat er allemaal gaat gebeuren. Daarna moet ik echt aan de slag: mijn stuk voor de Metro moet vandaag ingeleverd worden. Uitagenda Rotterdam en Rotterdam Festivals verzorgen elke donderdag de inhoud van de bijlage ‘Uit in Rotterdam’ en ik doe daar de korte interviews voor. Hierna maak ik een contentplanning omtrent de communicatie rondom IFFR, een van de grootste Rotterdamse festivals. Na een druk weekend sluit ik deze dag een beetje normaal af: ik ga koken, lekker sporten en naar bed!
Vandaag check ik eerst mijn mail en ga daarna meteen werken aan een nieuwe Uitmail. Dit is de wekelijkse nieuwsbrief van Uitagenda Rotterdam die naar zo’n 15.000 mensen verstuurd wordt (het ‘op de verzendknop drukken’ blijft een spannend moment).
Na lunchtijd ga ik meteen in overleg; op dinsdagmiddag hebben we altijd vergadering met het communicatieteam. We hebben momenteel scrumsessies rondom de communicatie van Art Rotterdam Week, een groot en iconisch evenement dat plaatsvindt in Rotterdam. Na het overleg hebben we het nog even over de nieuwjaarsborrel van vanavond in de Laurenskerk, die door Rotterdam Partners, Rotterdam Sport en Rotterdam Festivals wordt georganiseerd. Stiekem hebben we al een beetje lekkere trek, daarom beginnen we vast te denken aan de hapjes. Na een hele leuke borrel keer ik huiswaarts en kijk ik alleen nog even een serie. Heerlijk.
Iedere ochtend sta ik vroeg op. Op dit moment woon ik even niet in Rotterdam en daarom reis ik tijdelijk elke dag 2,5 uur heen en terug naar huis. In de trein lees ik een boekje over Google Adwords dat mijn collega Sandra, onze online marketingmanager, aanraadde.
Eenmaal aangekomen op werk, begin ik gelijk met de correcties van de Metro: deze moeten iedere woensdag voor 10:00 uur opgestuurd worden. Daarna gaan Iris en ik naar de Centrale Bibliotheek voor de Metrovergadering met collega Helmut en Job van de Metro. We drinken koffie en overleggen wat er de komende weken wordt uitgelicht in de krant. Omdat de Markthal naast onze vergaderlocatie ligt, ga ik meestal even een vers broodje of iets anders lekkers voor bij de lunch halen. Handig!
Daarna zet ik een nieuw interview voor de Metro uit met een programmeur van IFFR en ga ik aan de slag met een artikel over Art Rotterdam Week. Eenmaal thuis doe ik het een beetje rustig aan, ik heb namelijk een zwaar weekend voor de boeg.
Omdat een afspraak ineens niet doorgaat heb ik tijd over en ik besluit een filmpje te editen. Ik heb toestemming om de reportages van MOOIS in te korten en aan te passen, zodat ze leuk zijn om te delen op Facebook. De filmpjes die ik edit duren eigenlijk nooit langer dan dertig seconden, omdat het lastig is om de aandacht van scrollende mensen vast te houden op Facebook. Het valt op dat deze filmpjes voorrang krijgen op de tijdlijn van onze volgers: ze krijgen meer vertoningen dan een normale post. Dit is terug te zien in het grotere bereik en de grotere hoeveelheid likes. Erg fijn, omdat deze korte video’s relatief makkelijk te maken zijn en snel resultaat boeken.
’s Middags hebben mijn collega Henriëtte en ik een gesprek met Liza Karsemeijer van Meisjes aan de Maas, een Rotterdams lifestyleblog. Ik heb voor Uitagenda namelijk een nieuwe rubriek bedacht die zij gaan verzorgen: ‘Uit in de buurt’. Hierin wordt elke maand ingezoomd op een buurt of straat in Rotterdam; de lezers ontdekken zo de leukste culturele tips, nieuwste hotspots en grappige weetjes. We praten over de eerste editie, die helemaal gaat over de West-Kruiskade. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.
Deze werkweek is wat anders dan normaal: vandaag ben ik wat vroeger weg en morgen ben ik vrij. Ik stap namelijk op de trein naar Groningen voor een weekend Eurosonic Noorderslag. Elk jaar ben ik aanwezig om daar nieuwe muziek te ontdekken. Op Amersfoort stapt mijn festivalmaatje Daphne op: de voorpret is compleet! We zien wat concerten die tegenvallen, maar ontdekken ook een paar mooie acts: de tweemansformatie First Hate, de machtige accordeonmuziek van Mario Batkovic en de zeer onbeschaamde jongens van de band Shame. Na het officiële programma gaan we naar de Gym, een oud schoolpand waarin concerten en feesten plaatsvinden, het randprogramma waar we stiekem voor naar Groningen komen.
Op vrijdagmiddag lees ik even mijn mail door en check ik of alles op social media goed klaarstaat. ‘s Avonds eten we enorme burgers voor een goede bodem, we moeten immers nog even door. We hoppen weer door de stad, zien wat optredens en komen uiteindelijk terecht in de Kroeg van Klaas, ook een stukje randprogramma.
Eigenlijk ben ik te moe, maar toch wil ik relatief op tijd opstaan omdat de Subbacultcha Day Party gaande is. Het is een middag met allemaal optredens in een galerie waar ik elk jaar erg graag bij wil zijn. We zijn te laat voor het gratis bier (het eerste x aantal kratten wordt traditiegetrouw weggeven), dus we starten de dag verstandig met koffie en thee. Om vijf uur zoeken we naar een plekje om te eten. We gaan nog even naar de Oosterpoort voor Noorderslag om daarna weer te eindigen in die aloude Gym. Om 5 uur besluiten we dat het mooi is geweest en vlijen we ons weer neer op onze opblaasmatjes.
Het is tijd om naar huis te gaan. Het sneeuwde het hele weekend in Groningen en ook deze ochtend is de grond bedekt met een mooi wit laagje. Hoe zuidelijker we afzakken, hoe groener het wordt. Vanmiddag sport ik nog even en ’s avonds ga ik eindelijk lekker vroeg naar bed. Morgen begint er namelijk weer een nieuwe week.
Tot zover de week van Katja Hagenbeuk. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook zijn of haar week wil delen met de lezers van Cultuurmarketing? We horen het graag! Tip ons via mail of Twitter.