Sanne Schepers van Afdeling Online haalt het beste uit de commerciële en de culturele wereld

21 nov 2016

De week van Sanne SchepersSanne Schepers is een online marketeer met hart voor de culturele sector en online communities. Ze is online hoofdredacteur voor Mestmag.nl, dé culturele community van Brabant. Hiernaast werkt zij voor culturele organisaties als het brabants kenniscentrum kunst en cultuur (bkkc), de Bibliotheek Midden-Brabant en Theater Speelhuis. Dat doet ze vanuit haar eigen online marketing bureau Afdeling Online. Voor Cultuurmarketing hield Sanne haar week bij aan de hand van een fotoverslag.

Door redactie

Maandag

Vanochtend fiets ik samen met Jaap naar kantoor. We zijn namelijk niet alleen privé elkaars partner, maar ook zakelijk. Sinds 2013 bouwen we aan Afdeling Online. Met succes, want inmiddels hebben we een team van zeven collega’s. Iedere maandagochtend start met een vergadering waarin we al onze klanten nalopen. We bespreken de status van bestaande taken en de opstart van nieuwe projecten. Belangrijk moment van de week!

De week van Sanne Schepers Afdeling Online maandag

Andere taken die vandaag op mijn lijstje staan: uitzoeken welk nieuw projectmanagementsysteem we gaan gebruiken, checken wat het weekend heeft gedaan met mijn Facebookcampagnes en -pagina’s en een maandrapportage versturen naar een klant. Daarnaast bereid ik me voor op de gastpresentatie die ik morgen geef tijdens de cursus Contentmarketing van Cultuurmarketing. De dag sluit ik af met een heerlijke yogales.

Dinsdag

Op dinsdag vertrekken we vroeg naar Utrecht, waar we de eerste dag hebben van de tweedaagse cursus Contentmarketing van Cultuurmarketing. De hele dag praten we over de beste contentstrategie, geïnspireerd op dit nog steeds toffe praatje van Simon Sinek. ‘Waarom kom jij je bed uit?’ is de vraag die we met alle cursisten proberen te beantwoorden. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan – probeer maar eens!

Jaap is de cursusleider, maar ik geef aan het eind van de dag een gastles over Mestmag.nl. Ik vertel dat we ondanks een klein budget met een beetje creativiteit toch veel mooie dingen maken. Bijvoorbeeld hoe we een volledig zelfstandig Instagram kanaal hebben opgezet met super veel toffe posts. Wanneer we ‘s avonds moe maar voldaan in Helmond arriveren, plakken we er nog twee uurtjes leeravond achteraan. Om de week maken we ‘s avonds tijd om in alle rust nieuwe technieken en trends te leren.

De week van Sanne Schepers Afdeling Online dinsdag

Woensdag

De woensdag is heerlijk. Samen met mijn zusje (die sinds kort in Eindhoven woont en de stad nog wil leren kennen) lunch ik in het museumcafé van het Van Abbe in Eindhoven. In de middag verdiep ik me in een aantal nieuwe podcasts die aansluiten op het thema ondernemerschap; blijft een lekkere manier van leren. Aan het eind van de middag heb ik een tof gesprek met collega cultuurmarketeer Jolijn Brouwers, die sinds kort aan de slag is bij een nieuwe opdrachtgever. We sparren wederom over contentmarketing, maar ook over het runnen van een community en het opzetten van een Google Grants campagne. Die tip blijf ik altijd aan cultuurmarketeers geven: weet dat je als non-profit organisatie op heel veel plekken korting kan krijgen.

De week van Sanne Schepers Afdeling Online woensdag

Donderdag

Omdat het jaar al bijna ten einde loopt, maken we plannen voor 2017. Dat geldt voor mijn eigen bedrijf, maar ook voor onze klanten. Daarom kruip ik vandaag met mijn collega’s Jaap en Tanneke in Google Analytics: welke lessen kunnen we uit de cijfers van Mestmag.nl over 2016 trekken? En wat betekent dat voor de nieuwe koers in 2017? Ook inventariseer ik vandaag alle taken die we voor Mestmag.nl dagelijks, wekelijks, per maand en per kwartaal doen. Met een nieuwe invulling van het team in 2017 is dat een handig document om te gebruiken bij de herverdeling van de taken. Tussen de middag lunchen we met z’n allen: vaste prik, iedere dag weer. Gezellig!

De week van Sanne Schepers Afdeling Online donderdag

In de middag praten mijn collega Ilse en ik bij met Jessica Hagenaars, cultuurmarketeer bij het Gemeentemuseum Helmond. Voor dit museum draaien we campagnes op Facebook en zorgen we dat ze vindbaar zijn in de zoekmachine middels Google Grants. We kletsen over een nieuwe website die eraan komt. Wist jij dat je bij een nieuwe site heel goed moet nadenken over de gevolgen voor in de zoekmachine? Een verhuisbericht doorgeven aan Google is bij een nieuwe website super-belangrijk. Veel marketeers vergeten dat en zien hun organische resultaten een flinke vrije val maken na de lancering. Zonde!

De week van Sanne Schepers Afdeling Online donderdag

Vrijdag

Naast cultuurmarketeer ben ik ook office manager bij Afdeling Online. Ofwel: vandaag verstuur ik herinneringen voor niet-betaalde facturen, maak ik een offerte, voer ik een voortgangsgesprek met een collega, check ik de stageopdracht van onze stagiair en begin ik aan een begroting voor 2017. Nog een rondje Facebookcampagnes controleren en dan hup: aan de vrijdagmiddagborrel in het restaurant van De Cacaofabriek!

De week van Sanne Schepers Afdeling Online vrijdag

Had ik eigenlijk al verteld dat we met ons kantoor in de super toffe Cacaofabriek zitten? Dat is commercie versus cultuur op-en-top! We zitten tussen de films, concerten en expo’s en daar maken we regelmatig gebruik van. Er zijn weken waarin ik niet 5, maar 7 dagen in de Cacaofabriek ben.

Zaterdag & Zondag

Een eigen zaak hebben is hard werken, maar gelukkig lukt het me vaak om de weekenden rustig en zonder mail door te brengen. Dit weekend is Jaap met vrienden in Manchester en dat betekent dat ik en onze kat Asraël het huis voor ons alleen hebben! We wonen sinds juni in een nieuw (echt) huis en daar geniet ik nog iedere dag van. Het weer dit weekend is echt om te huilen, dus het wordt met een goed boek op de bank en Netflixen. Ook leuk: een goede vriendin van me komt over uit Nijmegen en eet gezellig mee.

De week van Sanne Schepers Afdeling Online weekend

Tot zover de week van Sanne Schepers. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook zijn of haar week wil delen met de lezers van Cultuurmarketing? We horen het graag! Tip ons via mail of Twitter.