CRM-systeem brengt koopgedrag klanten in beeld

Stefan Zwartbol: Data-analyse Diligentia & PePijn

#Loopbaan
27 jun 2016

Vraag jij je ook wel eens af wat je concullega’s doen? In De Week Van kom je erachter. Deze keer een fotoverslag van de werkweek van Stefan Zwartbol, marketing- en communicatiemedewerker bij Diligentia en Theater PePijn in Den Haag.

Door de redactie

Fotografie

Gabriel Varaljay / Unsplash

Na een verkeerde studiekeuze (PABO in Arnhem) besloot Stefan Zwartbol het roer om te gooien. Hij verhuisde naar Leeuwarden voor de studie Media & Entertainment Management en liep in zijn laatste jaar stage bij Diligentia en Theater PePijn in Den Haag: twee theaters die zich focussen op cabaret- en muziekvoorstellingen. Inmiddels werkt hij twee jaar als Marketing- en Communicatiemedewerker voor de theaters.

Maandag

Zoals elke maandag begin ik met het versturen van namailingen. Na elke voorstelling versturen wij 80% van de bezoekers van die week een namailing met een kort dankwoordje, tips voor andere voorstellingen en een oproep tot het achterlaten van een recensie. Dit doen we handmatig, om zeker te weten dat we voorstellingen tippen die echt aansluiten bij de bezoeker. De andere 20% sturen wij een enquête voor ons publieksonderzoek. Door middel van dit onderzoek komen we te weten wat de bezoeker vond van zijn avondje uit en waar onze verbeterpunten liggen.

Wanneer dat achter de rug is, begin ik alvast met de voorbereidingen voor morgen. Dan start de voorverkoop voor Guido Weijers. Bij populaire voorstellingen, zoals deze, splitsen we het voorverkoopmoment op in verschillende, kleinere momenten. Onze Vrienden, Fans en bezoekers die vaak onze theaters bezoeken (kernpubliek) mogen eerder kaarten kopen.

Hiervoor verstuur ik verschillende mailings en zorg ik ervoor dat de verkoop voor de juiste groep, op het juiste moment begint. Wanneer dat allemaal ingesteld is, kan het getest worden. En maar goed ook, want er bleek uiteindelijk nog een technische bug in te zitten.