Klantsegmentatie voor culturele instellingen

3 manieren om klantsegmentatie te optimaliseren

Als je denkt dat niet al je bezoekers hetzelfde zijn, willen of doen, ligt het voor de hand om die verschillen te leren kennen en erop in te spelen door segmentatie. Data-analist Sara Oomen deelt enkele ideeën voor culturele instellingen.

Door Sara Oomen

Fotografie

Susanne Jutzeler (Pexels)

De meest gebruikte kenmerken voor segmentatie zijn bezoekfrequentie, klantduur en loyaliteit. Soms wordt bezoekfrequentie per jaar berekend en soms als totaal over een langere periode. Loyaliteit wordt vaak uitgedrukt als het gemiddeld aantal keer per jaar dat een bezoeker is geweest, of het aantal jaar dat iemand actief is geweest sinds zijn eerste bezoek.

Een andere insteek om klanten te segmenteren, is door klantgegevens te verrijken met klantsegmenten van een extern bureau, zoals Experian, Motivaction of EDM. Voor culturele instellingen betekent dit vaak dat er ongelijke segmenten ontstaan. Ze hebben veel bezoekers uit één of enkele (sub)segmenten met een hoog opleidings- en welstandsniveau, en weinig bezoekers uit andere segmenten.