Verder dan bezoekfrequentie voor klantsegmentatie

4 ideeën voor klantsegmentatie

Het eerste stap van klantsegmentatie is vaak gebaseerd op classificatie op basis van bezoekfrequentie. Maar er is veel meer mogelijk. Sara Oomen geeft enkele ideeën naar aanleiding van de segmentaties die zij voor culturele instellingen maakt. 

Door Sara Oomen

Fotografie

Roman Castillo (Pexels)

 

In mijn vorige blog gaf ik drie ideeën voor klantkenmerken; namelijk de inhoud van de concerten of de voorstellingen waar mensen voor kozen, het bezoekmoment en de frequentietrend van klanten (de mate waarin ze een gewoonte hebben gemaakt van hun bezoek). Hieronder geef ik nog vier ideeën voor klantkenmerken die je voor segmentatie kunt gebruiken.

4. Eerste keuze

Steeds meer culturele instellingen bestaan uit meerdere podia of locaties. Als deze plekken hun eigen profiel hebben, maar er wordt gezamenlijk gesegmenteerd, kan het interessant zijn om als kenmerk van klanten op te nemen welke locatie zij als eerst bezochten. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor locaties waar een filmhuis en theaterzalen worden gecombineerd. Of voor organisaties die twee of drie verschillende lijnen in hun programmering hebben. Als er helemaal geen overlap is, kan het trouwens logischer zijn om twee aparte segmentaties te maken.

5. Omnivoriteit

Om het vorige punt verder te nuanceren, is het nuttig om in een kenmerk te vatten in hoeverre een bezoeker vervolgens de andere locatie, de andere programmalijn of het andere genre (of genres) gaat bezoeken. Of een filmbezoeker bijvoorbeeld ook naar theater gaat, en vice versa. Omnivoriteit werd ooit gebruikt in relatie tot high brow en low brow kunst; het gaat mij meer om de breedte van smaak en hoe dat tot uiting komt in gedrag. Ik zie als analist niet al het bezoekgedrag van een bezoeker; ik meet dus alleen hoe breed de smaak van een bezoeker is in relatie tot het aanbod van een specifieke culturele instelling.