Nieuwe doelgroepsegmentatie voor cultuur

Waarom gaat de één op een vrije zaterdag het liefst naar een museum en de ander naar een woonboulevard? Onderzoeksbureau Motivaction introduceert haar nieuwe doelgroepsegmentatie voor de cultuur- en vrijetijdsbranche.
Het marktonderzoeksbureau wil met de vrijetijdsprofielen inzicht geven in wat de vrijetijdsconsument motiveert, beweegt en welke doelgroepen relevant zijn voor organisaties in deze branches. Er zijn vijf groepen met elk hun eigen motivaties, wensen en behoeften ten aanzien van vrijetijdsbesteding.

De vijf profielen kunnen geplot worden op twee assen: liefhebbers van nieuw vs. bekend aanbod en consumenten gericht op ontplooiing vs. entertainment.
Gezelligheidsplanners: rust en regelmaat, gezellig (met het gezin), lokaal georiënteerd, prijsbewust, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg
Fijnproevers: kwaliteit en betrouwbaarheid, klassieke cultuur, rust en bezinning, etiquette, luxe en VIP
Plezierbelevers: onbezorgd genieten, vermaak- en ervaringsgericht, risico en spanning, in het nu leven, even ontsnappen aan de dagelijkse sleur
Verdiepers: brede interesse, persoonlijke ontwikkeling, kunst en cultuur, volle agenda, een betere wereld begint bij jezelf
Pioniers: impulsief, vrijheid en tolerantie, beleven en ervaren, trendsettend, never a dull moment
Meer weten?
De vijf Vrijetijdsprofielen worden beschreven in de volgende publicatie met daarin een uitgebreide omschrijving van de profielen, een beeld van hoe zij hun gemiddelde week invullen, welke communicatiekanalen elke doelgroep gebruikt, welke tone-of-voice hen aanspreekt en welke beïnvloedingstechnieken per groep succesvol zijn.
Sinds 1997 brengt Motivaction de belevingswereld en leefstijl van Nederlanders in kaart middels het waarden- en leefstijlmodel ‘Mentality’. Het Mentality-model kent acht sociale milieus en wordt in de kunst en cultuursector vaak gebruikt om het gedrag van mensen te verklaren en te begrijpen. Het Mentality-model vormt ook de basis van deze Vrijetijdsprofielen.