Een terugblik op een bewogen jaar

elleboog groet
#Loopbaan
4 jan 2021

Corona kaapte 2020 en zette de cultuursector op zijn kop. Cultuurmarketing vroeg 8 vakgenoten welke inzichten dit jaar hen bracht.

Door de redactie

Fotografie

Pexels

Joan Tol: het is hoog tijd voor een stuk compassie

Joan Tol werkte afgelopen jaar als projectmanager Code Diversiteit & Inclusie bij LKCA. Zij geeft het stokje door aan Sakina Saouti en gaat per januari 2021 aan de slag als projectleider gelijke kansen, diversiteit & inclusie bij de MBO raad.

“Hoe houd je een onderwerp als D&I op de agenda in tijden van crisis? Het is een onderwerp dat snel van de agenda verdwijnt, zeker als het gezien wordt als een ‘nice to have’ in plaats van een ‘need to have’. Daarnaast is de cultuursector ongenadig hard geraakt door de Covid-19 maatregelen. Ik kan mij goed voorstellen dat de aandacht voor D&I daardoor verslapt of helemaal verdwijnt. Toch zijn onze werkzaamheden doorgegaan. Vaak digitaal en uit nood geboren creatiever dan gebruikelijk. En daar zit ook de winst: een crisis biedt de mogelijkheid om dingen anders te doen.

Ook zie ik organisaties bewust kiezen voor D&I, juist nu. De impact van #BlackLivesMatter is groot, het collectieve bewustzijn over kansenongelijkheid is enorm gegroeid. In die zin hebben we de tijdgeest mee om samen duurzame verandering te realiseren.

Werken aan D&I gaat gepaard met vallen en opstaan, soms 2 stappen vooruit en 1 achteruit. Dat is niet nieuw. Wat wel nieuw is, is de impact van grote externe factoren zoals Covid-19 en #BlackLivesMatter. Het zijn ontwikkelingen die dwingen tot (zelf)reflectie en vragen om (meer) compassie, beide leggen ongelijkheid in behandeling van mensen, systemen en processen bloot. Het is hoog tijd voor een stuk compassie, een stuk menselijkheid.

Als D&I expert ben ik bezig met veranderkunde. Daarbij kijk ik voortdurend naar wat er nodig is om mensen in beweging te krijgen. Vanuit empathie en compassie. Dat betekent dat ik tegenwoordig nog meer dan eerst kritisch kijk naar de opzet van een D&I plan, de inhoud van een training, of de organisatie van een event. Wat kunnen we doen om mensen te raken op gevoelsniveau? Het is inmiddels bijna een soort zintuiglijke benadering geworden. Als je ‘het’ voelt dan kun je veel beter snappen waar ‘het’ over gaat. En is het makkelijker om begrip te hebben voor een ander of voor jezelf. Dat is compassie, een mooie menselijke kwaliteit. Eigenlijk heel logisch om terug te vallen op iets wat van nature bij je hoort.”

Emiel Haring: duurzaam alternatief voor live concert ontbreekt 

Emiel Haring was hoofd marketing van poppodium 013 in Tilburg, totdat het podium in juni 2020 als een van de eerste grote culturele instellingen in Nederland 10 mensen moest ontslaan, waaronder Haring. 

“De grootste uitdaging als marketeer van een poppodium was in 2020 zonder twijfel het verliezen van het te promoten product – de live show zoals je het kende. Op 12 maart werd duidelijk dat Nederland in gedeeltelijke lockdown ging en shows niet langer mogelijk waren. De sector ging op zoek naar wat wel kan, en een aantal positieve uitzonderingen daargelaten was er weinig productinnovatie. Er zijn nieuwe producten ontwikkeld, maar nog geen innovaties die beklijven en op termijn een duurzaam alternatief kunnen bieden voor liveshows.

Dit jaar heb ik gezien dat de kracht van live – oog in oog met de artiest, met vrienden, vriendinnen en like minded opgaan in de massa, bier over je schoenen en de muziek door je kleren – overeind is gebleven, moeilijk te innoveren is en waarvoor de behoefte onverminderd blijft.”

Melanie Bosveld: D&I projecten blijven ook in crisistijd op de agenda staan

Melanie Bosveld is oprichter en managing director van Kult&Ace, een communicatiebureau gespecialiseerd in jonge, diverse doelgroepen. Ze ontwikkelde in 2020 het nieuwe platform PACT voor creatief talent vanuit allerlei achtergronden en verzorgde vanuit Kult&Ace op maat gemaakte D&I trajecten voor o.a. Tropenmuseum en Eye Filmmuseum.

“Ondanks dat we onze financiele doelstellingen niet hebben gehaald, voelde 2020 als een jaar van groei voor ons. Vanaf maart zagen we bij Kult&Ace helaas wat minder aanwas van nieuwe projecten, zoals veel bureaus. We hebben veel klanten in de cultuursector waar veel projecten on hold gingen. Als communicatiebureau weten we echter ook dat je niet stil moet blijven zitten in crisistijden. Je kunt ook creatief met budget omgaan, innoveren en goede interne analyses maken om effectiever te communiceren. Het was soms moeilijk om klanten hiervan te overtuigen, veel instellingen trapten meteen op de rem. Gelukkig deed niet iedereen dat en hebben we voor een flink aantal klanten ook hele mooie projecten kunnen uitvoeren in crisistijd. Projecten waarin verbinding werd gezocht, online cursussen, maar ook interne en externe diversiteitstrajecten. Want naast corona, speelde #BlackLivesMatter natuurlijk ook een grote rol in 2020. Diversiteit is en blijft een belangrijk onderwerp voor al onze klanten, ook in de culturele sector.