Cultuurmarketing is voorstander van een eerlijke beloning voor zzp’ers die op opdrachtbasis marketingcommunicatie werkzaamheden uitvoeren voor culturele instellingen. Afgelopen zomer organiseerde Cultuurmarketing daarom een online bijeenkomst, waarin met een groep zzp’ers de uitdagingen met betrekking tot uurtarieven zijn besproken. Naar aanleiding daarvan is een enquête opgesteld om breder inzicht te krijgen in de praktijkervaringen van freelancers die marketing en/of communicatiewerkzaamheden uitvoeren voor culturele organisaties. De peiling maakt duidelijk dat er grote verschillen zijn in uurtarieven die met name gecreëerd worden door te veel concurrentie, verkeerde verwachtingen bij opdrachtgevers en weinig solidariteit tussen collega’s.
144 zzp’ers beantwoordden in februari 2022 enquêtevragen over uurtarieven. Van deze 144 respondenten werkte 22,1% twee jaar of korter als zzp’er in de culturele sector, 52,1% tussen de twee en tien jaar en 25,7% meer dan tien jaar.
De marketeers zijn met name werkzaam voor de presenterende podiumkunsten, producerende podiumkunsten, festivals en musea.