Webanalyse met Google Analytics 4

Workshop
2 ochtenden, 11 en 13 februari 2025

Na deze workshop begrijp je hoe Google Analytics werkt en kan je aan de slag in de nieuwste Analytics omgeving.

Startdatum: 11 februari 2025 (9:30 - 13:00)
Locatie: online
Regulier tarief (excl. 21% btw)
€ 569
Ledentarief (excl. 21% btw)
€ 329

Op een website vinden belangrijke conversies plaats zoals ticketverkoop, nieuwsbriefinschrijvingen en het vinden van relevante informatie. De meeste culturele organisaties gebruiken Google Analytics om te analyseren hoe de website presteert. Vaak is echter onduidelijk welke data en statistieken relevant zijn, hoe je de data het beste interpreteert en hoe je Google Analytics integreert in je workflow.

In deze workshop bespreken we hoe je jouw account goed instelt in de nieuwste Analytics omgeving (Google Analytics 4). In deze omgeving staat privacy van de gebruiker centraal en komt de nadruk te liggen op het meten van gebeurtenissen.


Na deze workshop

Haal je inzichten uit de belangrijkste rapportages voor culturele websites
Onderscheid je het verkeer vanuit jouw e-mails, socials en offline campagnes
Weet je hoe je een contactformulier opneemt als conversie
✓ Kan je onderbouwde keuzes maken voor de optimalisatie van jouw website

Programma

Tijdens de interactieve workshop wordt de basis behandeld waarbij je klassikaal meekijkt met de docent en de praktijkopdrachten ter plekke uitvoert met je eigen Google Analytics account. De volgende onderwerpen maken deel uit van het programma:

  • Hoe werkt Google Analytics 4?
  • Het optimaal beheren en instellen van de Analytics omgeving
  • Het aanmaken van filters
  • Inzicht in doelgroepen en gedrag
  • Het instellen en meten van doelen en gebeurtenissen
  • Conversies en e-commerce
  • UTM-tagging
  • Campagnes evalueren: resultaten van e-mailmarketing, SEO, social en adverteren

Praktische details

Data:
dinsdag 11 februari 2025 (9:30 – 13:00 uur)
donderdag 13 februari 2025 (9:30 – 13:00 uur)

Locatie: online via Zoom

Studiebelasting: 7 uur aan lesuren en ca. een uur huiswerk

Investering:
569 euro (excl. 21% btw) voor niet-leden (word lid en profiteer van korting)
329 euro (excl. 21% btw) voor leden

Voor aanvang van deze training ontvang je een intake waarin je je verwachtingen en vraagstukken kan inbrengen. Daarom adviseren we je vóór 10 januari 2025 aan te melden.

meld je aan

Voor wie?

Deze workshop is geschikt voor marketing- en communicatiemedewerkers werkzaam in de Nederlandse of Vlaamse culturele sector, die (mede) verantwoordelijk zijn voor de online marketing, webredactie en/of webanalyse. De workshop behandelt de belangrijke beginselen van Google Analytics: we raden de workshop daarom niet aan voor gevorderden.

Het is niet noodzakelijk een webshop (t.b.v. ticketverkoop en e-commerce tracking) op je website te hebben. Wel raden we aan je Google Analytics account gebruiksklaar te hebben (zodat je de praktijkopdrachten direct uit kan voeren).

Docent

Leon Korteweg is zelfstandig online marketing consultant en helpt organisaties om Google Analytics data op orde te krijgen én te benutten, zodat je goed onderbouwde beslissingen neemt voor een vloeiende gebruikerservaring en meer conversies.

 

Ervaringen van deelnemers

Schouwburg Concertzaal Tilburg
Cindy Roelandt
Mijn drempel om mij verder in GA4 te verdiepen is weg. Ik weet makkelijker mijn weg te vinden en datgene aan informatie te bekijken wat relevant is voor mijn werk. Docent Leon nam ons op een prettige manier mee door de mogelijkheden
Theater het Kruispunt
Anne Vrolijk
Fijne workshop waarbij je in 2 dagdelen wegwijs wordt gemaakt in GA4. Na afloop weet je de basics, kun je analyses terugvinden en eigen rapporten maken.
Toneelgroep Maastricht
Ingrid Wissink
Leon kent GA4 door en door, en weet je heel goed door het programma te coachen. Ik raad het iedereen aan die meer wil leren over de prestaties van hun site en nieuwsbrieven.