De impact van marketing en communicatie in de cultuursector

Community building bij Festival Le Guess Who?

Ustad-Saami-at-LGW-by-Jelmer-de-Haas

De fairPACCT Ketentafel Cultuur Marketing en Communicatie presenteert zeven inspirerende voorbeelden die aantonen hoe marketing en communicatie in de cultuursector impact maken. In dit artikel: Le Guess Who? zoekt de verbinding op met allerlei communities.

Door Pip Manders en Hilde Smetsers
werkzaam bij Cultuurmarketing
Fotografie

Le Guess Who? / Jelmer de Haas

Le Guess Who? is een jaarlijks vierdaags muziekfestival in Utrecht. De optredens van 150 artiesten vinden plaats op verschillende locaties in de stad, waaronder poppodia, theaters, kerken, pakhuizen en clubs. Het festival trok in 2022 ruim 20.000 bezoekers, waarvan bijna de helft bestond uit internationale bezoekers uit 50 verschillende landen.

Om een breed publiek te trekken, zoekt Le Guess Who? de verbinding op met allerlei communities. Ze gebruiken daarvoor de achterban van hun geprogrammeerde artiesten, curatoren en partners. Het verbindende effect van het festival is daarom ook de leidraad voor de marketingafdeling.

Communities betrekken met de artiest

Om de achterban van (internationale) artiesten te bereiken, onderzoekt de marketingafdeling wie de beste persoon is om het verhaal te vertellen en/of het past bij de community van de artiest. Hoofd marketing Barry Spooren: “Tijdens een vorige editie speelde bijvoorbeeld de Ethiopische muzikant Ayalew Mesfin. Dit is een bekende nationale artiest in Ethiopië; een belangrijke artiest voor veel Ethiopiërs en Eritreeërs in Nederland die normaal gesproken niet vaak live te zien is. We hebben de achterban in Nederland en omstreken betrokken door persoonlijk contact met ze te leggen, zowel online, bijvoorbeeld in Facebookgroepen, als offline, zoals restaurants en ontmoetingsplekken. We betrekken mensen uit deze gemeenschappen bij het vertellen van het verhaal van deze artiest; bijvoorbeeld bij het maken van content, het delen van promotiemateriaal en het vertalen van teksten om zo te zorgen dat het ook bij deze achterban terecht komt. Het bracht uiteindelijk veel teweeg, zowel voor de artiest als het publiek: tijdens zijn optreden maakte Ayalew Mesfin, met microfoon in zijn hand, een ronde door de zaal om het publiek knuffels te geven.

Fatoumata Diawara at LGW by Tim van Veen
Fatoumata Diawara at LGW door Tim van Veen

Een andere manier waarop Le Guess Who? de community van een artiest betrekt, is door jaarlijks vier gastcuratoren aan te stellen. Spooren: “De gastcuratoren zijn belangrijke ambassadeurs voor ons. Ze bieden verschillende perspectieven doordat ze werken in verschillende genres en nemen hun eigen achtergrond mee in de samenstelling van hun programma. Komende editie werken we bijvoorbeeld onder andere met mastering engineer Heba Kadrey en Caribisch-Belgische componist, producer en muzikant Nala Sinephro. Dit geeft frisse input en zorgt voor nieuw publiek.”

Communities betrekken met het publiek: klankbordgroep

Ook werkt de marketingafdeling van Le Guess Who? samen met (toekomstig) publiek om nieuwe groepen te bereiken. Zo is de organisatie bezig met het opzetten van een klankbordgroep van nieuwkomers die meedenken over wat ze missen in het aanbod en wat voor hen belangrijk is. Deze personen zijn benaderd nadat ze het festival bezochten via het principe ’Geef een toegift’, waarbij bezoekers een ticket kunnen kopen (voor 50% van de prijs) voor bezoekers die niet over de financiële middelen beschikken om een ticket te betalen. Dit initiatief organiseert Le Guess Who? met Stichting VluchtelingenWerk en de lokale partner Buddy to Buddy.

Communities betrekken met partners: stadsfestival U?

Ook stimuleert Le Guess Who? met het gratis toegankelijke stadsfestival U? de interconnectiviteit tussen het culturele veld en economie door te werken aan wederzijdse verbondenheid in alle lagen van de culturele sector én met andere sectoren. Tijdens U? geven bijvoorbeeld verschillende culturele initiatieven (zoals Queer Arcana, Pretty/Ugly en Stichting Wooko Makandie) optredens, workshops en talks op verschillende locaties zoals de kinderboerderij, de Vechtclub en Skatepark Utrecht.

Communities betrekken met online content

Kortom, het festival houdt niet op bij het weekend zelf. De functie van een festival is breder dan enkel optredens, aldus Spooren. “De artiesten en het publiek moeten met elkaar in verbinding staan en we presenteren daarom het hele jaar door content om contact te houden met onze achterban en nieuwe publieksgroepen te bereiken.”

Dit artikel is onderdeel van het Whitepaper van manifest naar realiteit, zeven krachtige praktijkvoorbeelden over de impact van marketing en communicatie in de cultuursector dat werd uitgebracht door de Ketentafel Cultuur Marketing en Communicatie. Deze Ketentafel is een initiatief van Platform ACCT en Cultuurmarketing en het doel is de ontwikkeling van realistische richtlijntarieven voor marketing- en communicatieopdrachten.

Het Whitepaper is een vervolg op het Manifest over de waarde van cultuurmarketing. De zeven verhalen in het Whitepaper laten zien hoe cultuurmarketeers deze principes met overtuiging en resultaat in de praktijk brengen.

Interessant voor anderen?