Focus op cultuurmarketing

In dit artikel zet Floor van den Elsen (Buro Dertig) voor Frankwatching uiteen waarom het gericht inzetten op cultuurmarketing tijdens crises een groot effect kan hebben.

Door de redactie

Fotografie

Pixabay

“In de eerste maanden liet de culturele sector haar grootste kwaliteit zien: creatief omgaan met de mogelijkheden van verhalen vertellen. Online theatervoorstellingen, rondleidingen via Instagram verhalen of muziekquizzen via Zoom: iedereen schoot in de digitale doe-modus. En dat leverde mooie initiatieven op, maar niet altijd met evenveel effect. Dat is bij een experiment natuurlijk geen probleem.

Maar na acht maanden is het wellicht nu tijd om weer een stapje terug te nemen. En kritisch te kijken naar of wat je doet écht bij je organisatie past. Denk niet te snel in uitingen die je bij andere collega-instellingen tegenkomt. Maar durf bij alle keuzes de vraag der vragen te stellen: waarom doen we dit, en voor wie? Past een influencer-campagne wel bij jouw publiek of identiteit? Waarom wil je eigenlijk ook een rondleiding geven? Begin eerst bij waar je voor staat en hoe je dat uit wil dragen. Dan volgt de manier waarop vanzelf.”

Lees hier het volledige artikel