De succesvolle Alma Tadema campagne van het Fries Museum

Maak kennis met Lisa Klompe van het Fries Museum

#Campagne
12 jun 2017

Met de campagne voor hun tentoonstelling ‘Alma-Tadema, klassieke verleiding’ is het Fries Museum één van de vijf genomineerde cases voor de Centercom Campagne Award.

Door redactie

Fotografie

Deze afbeelding is gemaakt met Midjourney

Partners Cultuurmarketing Awards 2017

Na de studies Communicatie en Kunsten & Cultuur en Media in Groningen ging Klompe aan de slag als marketeer bij het Groninger Forum. In december 2013 maakte zij de overstap naar Senior Marketing & Communicatie bij het Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof. Afgelopen seizoen was Klompe druk met de campagne voor de Alma-Tadematentoonstelling. Tijdens deze tentoonstelling trok het Fries Museum meer bezoekers dan ooit. Van 100.000 per jaar, trok het museum nu 158.000 bezoekers in vier maanden. Ook de komende jaren blijven interessant met nieuwe blockbusters als Mata Hari en M.C. Escher in het verschiet.

Kan je iets meer vertellen over het Fries Museum en de ingezonden case?

In aanloop naar 2018, wanneer Leeuwarden-Fryslan Culturele Hoofdstad is, heeft het Fries Museum drie blockbuster tentoonstellingen gepland. ‘Alma-Tadema, klassieke verleiding’ was de eerste in dit rijtje en tevens de eerste van deze orde in het museum. Dit was een spannend moment, zeker voor een instelling als het Fries Museum. Wij behouden in onze tentoonstellingen altijd de link met Friesland en hebben nog niet zulke grote namen gehad als bijvoorbeeld David Bowie in het Groninger Museum of het Terracotta leger in het Drents Museum.

Cultuurmarketing Awards 2017: Lisa Klompe Fries MuseumDe 19e-eeuwse schilder Sir Lawrence Alma-Tadema was in zijn tijd wereldberoemd. Hij was gefascineerd door de klassieke oudheid en probeerde deze zo goed mogelijk te vatten in zijn werk. Echter, met de opkomst van het modernisme veranderde de smaken en is Alma-Tadema in de vergetelheid geraakt. De uitdaging voor ons museum: een tentoonstelling rondom een naam met zoveel potentie, maar die toch relatief onbekend is in Nederland.

We zijn begonnen met een heel duidelijk tentoonstellingsplan. Hier hebben we zelfs de Turing Toekenning voor gekregen, een prijs voor het beste tentoonstellingsplan van een Nederlands museum. Het was de eerste keer dat deze toekenning niet naar een Randstedelijk museum ging. Dit gaf ons veel zelfvertrouwen en bewees dat we een sterk concept te pakken hadden. De insteek dat Alma-Tadema ons huidige beeld van de klassieke oudheid heeft bepaald werd ons unique selling point. Het grotere budget, mede te danken aan de Turing Toekenning, zorgde ervoor dat we onze ambities waar konden maken: met meer dan 80 internationale bruiklenen is dit de grootste Alma-Tadematentoonstelling ooit. Daar hoorde natuurlijk ook een grootschalige campagne bij. Ons doel was om de cultuurliefhebbers die ook Bosch en Bowie tentoonstellingen hadden bezocht naar Friesland te krijgen.

Wat was voor jou de reden om deze case in te sturen?

Ik ben ontzettend trots op het resultaat. We hebben het met een zeer klein team moeten waar maken en het was dan ook een heel drukke periode. Toch hebben we een effectieve en succesvolle campagne neergezet waarbij we onze doelstellingen hebben overtroffen. Het was een mooie opdracht om met een hoger budget dan normaal onze campagne breder te trekken. Daarbij hebben we vooral gekeken naar de effectiviteit: hoe kunnen we zoveel mogelijk mensen vertellen over Alma-Tadema en overtuigen zijn werken met eigen ogen te komen bekijken?