Meer resultaat uit tekstadvertenties

SEA: 5 tips voor een goede tekstadvertentie in Google Adwords

#Online marketing
9 apr 2015

Als je een tekstadvertentie plaatst via Google Adwords, ben je meestal niet de enige. Hoe springt jouw tekstadvertentie er uit? Wat zorgt er voor dat op jouw advertentie geklikt wordt, zodat jouw voorstelling of expositie meer bezoekers krijgt? In dit artikel een vijftal tips om je tekstadvertentie te optimaliseren.

Door Anne van Melick

Fotografie

Flickr

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Table Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

Een tekstadvertentie via Google Adwords wordt op een resultatenpagina van Google bovenaan of rechts op de pagina geplaatst, en maakt onderdeel uit van het zoekmachineadverteren (SEA).

In de titel van een tekstadvertentie is ruimte voor 25 tekens (inclusief spaties), dan volgt de regel met de URL, en daaronder volgen twee regels, waarin je met 35 tekens (inclusief spaties) per regel duidelijk kunt maken wat je adverteert. Hoe komt jouw boodschap het beste over?

Tip 1: Een aantrekkelijke, specifieke titel

Een goede kop boven je tekstadvertentie vangt de blik van de bezoeker. Hij of zij heeft op een bepaalde zoekterm gezocht, en het werkt goed als deze zoekterm terugkomt in jouw titel. Je kunt een aantal zoektermen aangeven bij het opmaken van je advertentie, dus je hebt hierbij meerdere mogelijkheden.

Toch moet je proberen je titel net iets anders te formuleren dan de anderen. Door een vraag te stellen, of iets te benadrukken waar de potentiële bezoeker naar zou kunnen zoeken (zoals regio, stad, of locatie). Het is dus belangrijk om hierbij specifiek te zijn. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de titels van de advertenties die verschijnen bij de zoekterm “tentoonstelling”: