De impact van marketing op het welzijn van mensen

Happy people make a great world

Happy people make a great world
#Communicatie
3 jul 2023

Op 20 maart 2023 kwam het World Happiness Report van de Verenigde Naties uit. Nederland is met een 5e plaats één van de gelukkigste landen ter wereld en we geven ons leven gemiddeld een 7,4. Tegelijkertijd lijkt de onvrede van veel Nederlanders groot. Wat kunnen we daarmee als marketeers?

Door Daan de Raaf

Dit artikel verscheen eerder in een editie van MarketingTribune.
Fotografie

Het headerbeeld is door de MarketingTribune-redactie gegenereerd met behulp van Dall-E.

Uit onderzoek van het CBS uit 2022 geeft de overgrote meerderheid van de Nederlanders aan gelukkig te zijn en het percentage is sinds 2019 maar heel licht afgenomen: van 88,9 naar 86,4 procent. Dat is dus best stabiel, maar hoe kunnen we dan die onvrede verklaren die nu zo zichtbaar is in onze maatschappij?

Nu vs. toekomst

Met het risico van oversimplificatie, want beide zijn complexe begrippen, zou je het als volgt kunnen zien: gelukkig voelen heeft te maken met dit moment, hoe blij je nu bent met je leven, terwijl ontevredenheid vaak gepaard gaat met onzekerheid en zorgen om de toekomst. Ontevredenheid hoe zaken geregeld zijn, hoe instanties uitdagingen oppakken; dingen die veelal niet nu direct invloed hebben op je leven. Natuurlijk is het zo dat als je ergens erg ontevreden over bent, dat dat je geluk nu kan beïnvloeden. Tegelijkertijd kan het verkleinen van ontevredenheid je gelukkiger maken. Maar het kan los staan van elkaar.

Geluk doel van overheden?

Is geluk een doel op zich? De VN ziet happiness als een doel van overheden. Zodra geluk wordt geaccepteerd als beleidsdoel, dan heeft dit ingrijpende gevolgen voor institutionele praktijken. Gezondheid, vooral mentale gezondheid, krijgt meer prioriteit, net als de kwaliteit van werk, gezinsleven en gemeenschap en dat zijn belangrijke domeinen.