Gekorte subsidies hebben voor alle marketeers in de Nederlandse cultuursector gevolgen. Toch wisten veel culturele instellingen het afgelopen jaar ondanks een kleiner of gelijk gebleven marketingbudget hun inkomsten te verhogen en te trekken. Ook bij Nationale Opera & Ballet klagen ze niet: in seizoen 2013-2014 was de gemiddelde bezetting bij voorstellingen 93%. Toch ziet de organisatie zich genoodzaakt zijn inkomsten te verhogen en nieuw publiek aan te trekken. Datamanager van het Nationale Opera en Ballet, Mattijn Hallers en zijn collega’s herzagen hun prijsbeleid en voerden dynamic pricing in.
Mattijn Hallers is datamanager Verkoop & Marketing bij Nationale Opera & Ballet. Daar houdt hij zich bezig met verkooprapportages, marketing- en publieksanalyses en beheert hij het CRM/kaartverkoopsysteem. Op 19 maart 2015 gaf hij tijdens de inspiratiemiddag ‘Prijsbeleid in de cultuursector’ een presentatie over zijn werkzaamheden bij Nationale Opera en Ballet, dat na Carré en het Concertgebouw het grootste theater van Amsterdam is. Met een capaciteit van 1.607 stoelen ontving Nationale Opera & Ballet in seizoen 2013-2014 bijna 200.000 bezoekers bij iets meer dan 150 voorstellingen. De gemiddelde bezetting bij die voorstellingen was 93%.
De hoge bezettingsgraad kan mede worden verklaard door het 50-jarige bestaan van het Nationale Ballet in 2011. Dit ging gepaard met een grote campagne die de kaartverkoop een flink boost gaf. Daarnaast zond AVROTROS in 2014 de docusoap Bloed, Zweet en Blaren uit, hetgeen veel publiciteit opleverde. In het najaar van 2015 wordt net zo’n televisieserie over de opera uitgezonden en in seizoen 2015-2016 wordt het 50-jarige bestaan van de Nationale Opera gevierd.