4 prijsstrategieën in de cultuursector

De prijs bepaal je zo

‘Prijs’ is de enige ‘P’ binnen de marketingmix is die geen kostenpost is, maar juist inkomsten gegenereerd. Het is dus zaak om de prijs van je ticket of kunstwerk zo nauwkeurig mogelijk te bepalen. 

Door de redactie

Fotografie

Pxfuel / Damaris Festival / Flickr

Zodra je de prijsbepalende factoren van jouw concert, voorstelling of tentoonstelling op een rijtje hebt gezet (o.a. vraag en aanbod, kosten en concurrentie), kun je een of meerdere strategieën inzetten om de prijs te bepalen. Binnen de marketing zijn meerdere strategieën bekend, maar deze zijn niet allemaal toepasbaar op de ‘producten’ van de culturele sector. We hebben er een aantal uitgelicht en toegelicht met voorbeelden uit de culturele sector.

Afroomprijsstrategie

Hierbij introduceer je het product met een hoge prijs, om de kosten snel terug te verdienen. De kopers zijn vaak mensen die het product als eerste willen hebben, ongeacht de prijs. De prijs neemt langzamerhand af en meer mensen kopen het product. Een voordeel van de afroomstrategie is dat de markt niet heel snel verzadigd raakt en steeds nieuwe segmenten aanboort.

Voor de culturele sector zou dit betekenen dat je tickets steeds goedkoper worden. Dit gebeurt niet heel veel, vooral niet in geleidelijke mate. Wat wel veel gedaan wordt, is de ‘last-minute’-variant, waarbij je op de dag zelf, of een uur van tevoren goedkope tickets kunt kopen. Zie bijvoorbeeld de Sprint-kaarten bij het Concertgebouw en de Stadsschouwburg in Amsterdam. Deze strategie wordt ook wel ‘dumping’ genoemd.

 

Damaris FesivalDamaris Festival 2014